okolo křesťanskými lidmi a přemožechu mnoho pohanóv a Židóv tak, že musili sú dáti se křtíti. A dobyli také toho města Antiochia, a což tu nalezli, to rozdělili křesťané mezi se. A jedechu zase s velikú radostí domóv, neb sú tam byli plné dvě létě. To se stalo po božím narození MCCLX let.
Veliká dvojice mezi světskými a duchovními
Za těch časóv toho césaře bylo veliké roztrženie a války mezi césařem a papežem a mezi kněžími a světskými. A papež řečený Gregorius Sedmý přišel k tomu biskupství proti césařově vóli, ješto v ty časy toho obyčeje nebylo. A proto uloži to césař se třimezcétma biskupy v německých zemiech a s urozenými pány, aby ho za papeže neměli. A jede potom do Říma a sadi papeže dolóv a učini papežem biskupa z Pomberka, jako biskupové z německých zemí byli volili. I přijede král z Nápule i zahna césaře a jeho papeže z Říma a pomože Řehořovi zase k papežství. Potom papež vzal césaře do Říma a pozva césař papeže zase a vždy jeden klel druhého až na najvyššie, až všichni páni zemští upletechu se mezi ně. Tak v ty války jeden diel byl jich s papežem a druhý diel byl s césařem. Pro ty věci byli se kněží světští zbúřili, že ani na papeže, ani na césaře nedbali. A kněžie měli své ženy a své děti zjevně při sobě, ješto dřieve toho nebylo. A prelátové vedli symoní [s]text doplněný editorem[218]doplněno podle rkp. A a prvotisku svými přátely. To bylo protivno papeži, i zapovědě po všem křesťanství, aby kněžie, ješto simoní vedú, měli za kleté a světští aby jich mše neposlúchali ani s nimi obcovali a také aby jim žádného nedávali ani ofěrovali. Skrze to byli světští poblúdilí a tak zúfalí, že se málo na kněžie obracovali, a světští sami činili to, což kněžím příslušalo: křtili děti všé sami, kázali, olejovali lidé světští, berúc mast [z]text doplněný editorem[219]doplněno podle rkp. A a prvotisku svého ucha, i mazali děti miesto křižma. Tak dal jeden světský druhému tu svátost, svatý olej a jiné věci. A oni splnili desátky jako kněžie. Svaté božie tělo tlačili je nohami a jiné mnohé věci, že by o tom