[Cestopis tzv. Mandevilla v překladu Vavřince z Březové]

Královská kanonie premonstrátů na Strahově (Praha, Česko), sign. DG III 7, 117r–168v. Editor Šimek, Štěpán. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

čtverohranatá se dvanásti drahými kameny a jedna puška z jaspisového kamene, kdežto byla sú slova ryta jména božie znamenajíce, sedm sviecnóv a dvanáste bání zlatých a dvanáste kadidlnic zlatých, zlatý oltář a nad tiem čtyřé anjelé, jenž sú slúli cherubínové zlatí, každý z nich osmi piedí zvýši, a okršlek slunečného běhu. Na tom kameni Bethel někdy ležal Jákob a viděl ve snách řebřín ot země až do nebe postavený a anjely božie rozcházejíce po něm a vece: Zajisté toto miesto svaté jest a já nevěděch. A tu Jákob lomozil se s anjelem. Tu sú také chtěli Židé Boha ukamenovati, na tom také miestě chtěl jest David Bohu chrám postaviti, když jeho Buoh uslyšal a mor přestal, a anjel se jemu ukázal stoje na té skále, an vstrkuje meč v nožnice, ale Buoh nechtěl pro hřiech, kterýž učinil s Bersabee, aby jej postavil. Protož David ostavil svému synu Šalomúnovi všicku přípravu k dielu chrámovému. A na té skále modlil se Šalomún den posvěcenie za všecky, kteříž by se na tom miestě modlili, aby je Buoh uslyšal.

Čtyřidcátý a devátý rozdiel praví o oltáři, na němž poledne pravé poznati a kdežto Zachariáš zabit, o kostelu Matky božie, o starém stromu, o cisterně zdravé.

Zevnitř chrámu božieho na západ slunce pře dveřmi leží oltář, na němž měli Židé obyčej holuby obětovati. A již sú pohané na tom oltáři čáru učinili a v ni hřeb potkli, po němž pravé poledne poznají. A mezi tiem oltářem a chrámem, tu byl Zachariáš, syn Bariachiášóv, zabit. A na levú ruku sedmi noh ot chrámu stojí kostel Matky božie a svaté Anny ustavený, neb tu byla Matka božie divně počata ot svaté Anny. A stojí před kostelem strom, jenž v ta doby rósti počal, kdyžto Matka božie počata. A nedaleko ot toho kostela stojí kostel, v němž leží svatý Joachym, a tu jest také ležala svatá Anna, jeho žena, ale svatá Elena ji do Konstantinopole přivezla. V tom jistém kostele stojí ta cisterna, kdežto Pán Buoh kázal nemocnému své ložce zdvihnúti a se zkúpati. Nedaleko ottad jest miesto, kdežto sú třie Herodesové bydlili, kteřížto sú králové židovščí byli. Jeden byl zmordoval děťátka a ten slúl Askolonita, druhý kázal stieti svatého Jana, křtitele božieho, a ten slúl Antipas. Třetí kázal stieti svatého Jakuba a vězal svatého Petra a ten slúl Agrippa.

Padesátý rozdiel praví o hoře Sion, na niežto Pán Kristus mnoho divóv ukázal, o kupadle silojském a Absolonově obrazu, o bzu Judášovu, o škole židovské.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).