[Cestopis tzv. Mandevilla v překladu Vavřince z Březové]

Královská kanonie premonstrátů na Strahově (Praha, Česko), sign. DG III 7, 117r–168v. Editor Šimek, Štěpán. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

ženě a s jednú dcerú a s druhú syna, ty se pojímají s otpuščením jich kněze. A také muož pojieti ženu svého bratra vlastnieho mrtvého.

Devadesátý a pátý rozdiel praví o taterském oděvu, o jich vieře, o obraziech, o oběti, o jich jiezdě, o jich hřiešiech a obyčejích, o jich ženách bojovných, o jich dvorné krmi, o jich proročství.

Ten lid v Tateřiech jest tak oděn, že mužie i ženy mají jednostajný oděv, že nemóž jednoho ot druhého rozeznati, kromě že ženy na oděvě svých hlav nesú znamenie jako nohu mužskú, jakož o tom pověděl sem v osmdesátým a sedmém rozdiele. A súť oděny šarlatem, ale zle skrojeným. A ten oděv s obú stranú jest otevřen a súť ženy tlusté a noséť mnoho kožichóv na sobě, a nenosieť ani kukel, ani plaščóv na sobě. V té zemi chovají všelikého dobytka dosti kromě sviní, a kakžkoli mají zlaté i střiebrné obrazy a z sukna i z plsti udělané, jimž se klanějí a modlé. A to činie Bohu ke cti, však oni dobře věřie v Boha všemohúcého, jenž zemi i nebe stvořil i přirozenie. Ale by Buoh byl člověkem, tomuť nevěřie, ale v něhožto křesťané věřie, tohoť nazývají najvyššého Boha a tomuť dělají obrazy a majíť za to, že Buoh z těch obrazóv mluví. A obětujíť jemu prvnie mléko ot svého dobytka. Také ti lidé jezdie na koňéch i na kravách i na jiném dobytku bez ostruh, ale majíť biče břidké a ostny železem nasazené na huol, jako jimi zde volóv pobádají. A majíť za hřiech, ktož by nuož vstrčil v oheň anebo v hrnec a jím masa dobýval. A že přepustie dietkám plakati a to mají za veliký hřiech. A mají také za hřiech vyliti mléko nebo jiné pitie na zemi. A ktož by jednú kostí bil v druhú, že by se zlámaly. Anebo kto by pičkal v domu neb ktož by to chtě učinil, toho by zabili a jich kněz musil by duom světiti a musili by pro ten hřiech skrze oheň jíti. A když příde cizí posel, ješto nese pánu něterému poselstvie, ten musí skrze oheň projíti a tak se očistiti, aby na něm ničehož prázdného nezóstalo. Takéť v té zemi mají ten obyčej, že ižádnému cizozemci nečinie ižádné potcty , buď to kakž veliký pán, ale pána svého, tohoť ctie. V té také zemi jest dobrý pořád a pokoj, neb ktož co ukradne neb koho zabie, ten musí umřéti. Neb kto své manželstvie přestúpí tak, že s kterú leží a ji nepojme za ženu. A velmiť řédko bydlí muž s ženú v jednom domu, ale kolik má domóv, tolik žen, takže v každém domu jednu posadí kromě toho, v němž sám bydlí. A když chce, tehda jde, [k]text doplněný editorem kteréž chce. Také ženy v Tateřiech jezdie na koňéch a v oděnie se oblačie a bojují, jedno žeť nestřielejí z lučišť a kopícemi jako mužie. A takéť oří a nosé rúšce

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).