[Cestopis tzv. Mandevilla v překladu Vavřince z Březové]

Královská kanonie premonstrátů na Strahově (Praha, Česko), sign. DG III 7, 117r–168v. Editor Šimek, Štěpán. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

Erodesovi nevrátili. Jsú také po té cestě jiní kostelé, ježto křesťané s náboženstvím navščevují. Jerusalem jest dobře mezi horami usazené město a máť vody dosti, kakžkoli jiné vody nemá nežli tu, kteráž jest z Ebron tam vedena. To město ustavil jest Šem, syn Noe, a je Šalem nazval. Ale Jebuseus, syn Chanaan, v něm bydlil. A potom král David, ty dvě jméně složiv, město Jerusalem nazval, kteréžto Šalomún chrámem i bohatstvím okrášliv Jerosolimam jmenovati kázal.

Čtyřidcátý a prvý rozdiel praví o vlastech okolo Jerusalema, o klášteře svaté Kateřiny, o častém dobytí jerusalemském.

Okolo Jerusalema leží královstvie syrské a potom palestinské a potom askalonitské a Jerusalem jest hlavné město v Judově zemi a to královstvie Judovo jest zvlášče a na vzchod slunce dotýče se arabské země a na poledne ejipské země a na puolnoci jest syrská země a moře cyprské a na západ slunce jest veliké moře, jenž slóve Okceanus. V Jerusalemě bydlil dřéve patriarcha, dokudž ještě jej křesťané drželi, a byloť v té zemi mnoho arcibiskupóv. Také okolo Jerusalema jest mnoho měst. Ebron jest ottad sedm mil vzdáli, Askalon dvanáste mil ottad, Jaffe jest šestnáste mil ottud, Ramoth tři míle, Betlém dvě ottud. Ot Betléma na pravú ruku ku poledni jest kostel ustaven ke cti svaté Kateřině. Tu byl jest jeden opat, jenž když měl umřéti, mnišie byli sú velmi smutni, neb sú jeho za svatého člověka měli. A pak při jeho skončení mnoho potvor ďábelských okolo něho sú viděli, any jeho tělem hrozně oblují, a to jest namalováno a jest žalostno velmi hleděti. Jerusalemská země často jest v cizie ruce vcházela a to panstvie často proměněno a zkaženo, neb druhdy se je Židé dobyli, druhdy Kunani, druhdy Artiáni, druhdy Medští, druhdy Indiští, druhdy Řekové, druhdy Římené, druhdy křesťané a ti páni z nižších zemí, potom Turci, potom Tateři. A již sú ji drželi pohané dobře sto a čtyřidceti let, jenž jest křesťanské dědictvie. A poněvadž ižádný nemuož v cizém panství děditi, leč s vólí toho, čéž jest vlastnie. Protož čáka jest, že ješče tu zemi křesťané obdržé svú šlechetností, jižto sú potratili svými těžkými hřiechy.

Čtyřidcátý a druhý rozdiel praví o božiem hrobu, o kostele nad ním, o lampách divných, o miestu Kalvárie, o písmu řeckém, o slúpu božiem kapitola.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).