[Pasionál kališnický]

Praha: [Tiskař Pražské bible], 1495. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 42 D 36, 254 f. Editoři Stluka, Martin, Kuderová, Pavlína. Ediční poznámka
<<<<<21v22r22v23r23v24r24v25r25v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

utrhne, častokrát horlivějším srdcem k nebeským věcem se navrátí.

To také mistr Eliandus popsal, že kdy chtěl svatý Jan svaté Čtenie psáti, kázal všem, Bohu se modléc postiti, aby jemu Pán Buoh dal hodně a duostojně psáti, a zvláště Hospodina za to sám prosil, aby tu v tom pokojíku, kdež mienil psáti, nižádný vietr, ani déšt, ani rosa, ani které povětřie nepřekáželo. A to, jakož rozprávějí těch vlastí lidé, až do dnešnieho dne božím divem trvá. A když po všech těch časiech svatý Jan, slavně svatú cierkev vzplodiv, k starým se letóm přibral, jakož praví mistr Iziodorus, sedm a sedmdesát let po božiem umučení za ciesaře Trojana těch časuov zjevil se Hospodin svatému Janu a řka: Poď ke mně, muoj milý, jižť jest čas a měj za mým stolem s svými bratry nebeský pokrm. To svatý Jan radostně uslyšav, vstav, jíti počal. K němužto Hospodin vece: V neděli ke mně puojdeš. A když neděle přišla, vešken lid do kostela svatého Jana se sebral, tehdy svatý Jan, od prvospi počav, jal se lidem slovo božie kázati, jim přikazuje, aby byli v svaté vieře ustaviční a přikázaní božích poslušní. A potom ihned podlé oltáře kázal jámu čtvero úhlú vykopati a prsť před kostel vymetati. A když to učinichu, tehda svatý Jan, v tu jámu vstúpiv, spěv ruce, vzhuoru je k Bohu vzvedl i poče takto mluviti: Pozval s mě k sobě, milý Jezu Kriste, a toť tobě chválu vzdávám a jduť k tobě, jenž si mě ráčil na své slavné hody pozvati do nebes, nebo ty jsi v své povýšené svaté milosti věděl, že sem tebe ze všeho srdce žádal. A když tu modlitbu dokona, tak ihned přestkvúcie světlost jeho obklíči, že naň hleděti nižádný nemože ani jeho viděti. A po malé chvíli, když ta světlost odjide, tehda lidé, přistúpivše nad tu jámu, uzřechu plnú jámu manny a svatého Jana nikdiež nenie. Kam se jest tělo podělo, to jediný sám Buoh vie. Avšak praví svatý Jeroným u počátku, před vykládaním Čtenie svatého Jana, jakež jest byl svatý Jan od poškvrny tělesné vzdálen, takež jest bolesti, kterúžto jiní na smrti mají, byl jest zbaven. Téhož dne v Alexandrí svatého Maximiana biskupa, jenž dosti slavný i znamenitý skrze vyznánie Kristovo.

Hod svatých mláďátek, kteřížto zmordováni od Eroda krále, o nichžto se takto píše

Svatí mládenci jsú zbiti od krále Eroda. A ten král Erodes od ciesaře Augusta královstvie židovské byl přijal a to jest byl prvý král pohan po židovských králech pokolení. Za něhožto se jest Syn boží narodil podlé dávnieho proroctvie, ješto jest prorokováno: Nevynde berla královstvie židovského z moci židovské, dokudž nepřijde ten, jenžto má poslán býti, totižto Spasitel všeho světa. Za toho krále Eroda třie králi po vedení hvězdy do Jeruzaléma přišli a na novo urozeného krále

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 22 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).