[220r]číslo strany rukopisuz vítězství nad nepřátely půjčeného chválu vzdávajíce, kořisti veliké na zlatě, stříbře, od peněz, odění, číší, pásův stříbrných, roucha drahého, děl, bud a stanův, pití[879]pití: pijtij a jiné špíže[880]špíže: Sſpiže nemálo pobravše, s radostí velikou na Hradiště vjeli sou, jednomu[881]jednomu: Yed- každému což potřeba bylo, z loupeže rozdělujíce. Prak také jeden od nepřátel zůstavený a zkažený druhý na horu[882]nejisté čtení vzali sou. {Choustník zámek nedaleko od Soběslavě. Apostata nutil jiné k apostazi.[883]}marginální přípisek mladší rukou; * : Apoſtaſi Protož pan z Rožmberka[884]Rožmberka: Rozm- velmi jsa ponížen a nad Táborskými[885]Táborskými: Tha- chtě se mstíti, všecky kněží[886]kněží: Kniezi, kteříž sou na jeho zboží lidu obecnému pod obojí způsobou rozdávali, kázal zjímati a do věží po svých zámcích, totižto na Přibenicích a Chústníku, na Helfmburce[887]Helfmburce: Helffmburcze, na Krumlově, na Rožmberce[888]Rožmberce: -ź- a na Novém Hradě nametati, a aby se odpřisáhli rozdávání pod obojí způsobou, kázal nutiti[889]nutiti: -tij. Ale však Pán Bůh v stálosti a setrvání pravdy ráčil zachovati, nebo jich málo zjímal jest, až dva potom na Helfmberce[890]Helfmberce: Helffmberzze umořil jest, ale jiné chlebem žalosti a vodou úzkosti odpravil, jako ukrutník a pravdy poznalé protivník krmil a napájel jest. Jemužto k vyplnění a k nasycení jeho ukrutnosti stačilo, ale zlé ke zlému shromážďoval. Přijímání pod obojí způsobou na svém zboží zapověděl a zastavil. Protož[891]Protož: -z, jakož níže bude praveno, mnoho škody na svém zboží skrze lid táborský[892]táborský: Tha- vzal jest[893]jest: gt, neb sou zboží jeho mnohými obyčeji a rozličně hubili.
O skončení divném Hradce Králové a potom o obehnání jeho 10 tisíci z strany krále uherského, kteřížto nic neobdrželi, ale odtad k Praze [382]číslo strany edicese navrátili.
Itemcizojazyčný text téhož[894]téhož: Tehoz času urozený pán Aleš z Vřešťova, pravdy zákona Božího veliký milovník, a Beneš z Mokrovic a Jiřík z Chvalkovic, přijímající pod obojí spůsobou, a jiných pravdy přízniví přátelé, poznavše, že na městě Hradci Králové a v tom okolí skrze mnichy a kněží zákona Božího protivné lidem přídržícím se pravdy, obojímu pohlaví, velicí nátiskové se dáli a že věrní odpřisáhati[895]odpřisáhati: -przi- se pravdy Boží musili, mučeni byli ukrutně, litujíce také srdečně mrzkého násilí nad pannami a ženami, kteráž se jim dála skrze nepřátely pravdy od domácích i cizích násilně, ponuknutím božským, jakož naděje jest, na hůru[896]hůru: huru Kunětickou nad Pardubici, vysokou a pevnou, lidu obecného a uhléřův množství sebráno, aby mohli překaziti zlému a pravdu pod obojí způsobou osvoboditi. K nimžto kněz Ambrož z Hradce před tím[897]tím: tim od královny Žofky[898]Žofky: Zioffky a od jejích úředlníkův jsa vyhnán, tehdaž[899]tehdaž: tehdaz jsa v Praze, k nim[900]nim: knim se vypravil, nedbaje na nebezpečenství cesty, a tu na té hoře kázav slovo Boží, rozdáváním[901]rozdáváním: rozdawanim těla a krve Kristovy[902]Kristovy: -y- smutných a plačících mysli obrátil jest v radost a v veselé.