z Březové, Vavřinec: [Kronika husitská]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XIX A 50, 201r–277v. Editor Martínek, František. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

O kázáních pravených jich bludu důvod první tento jest:

Nejprv, že tito důvodové, z nichžto první stojí psán Apocal.cizojazyčný text v 10. kapitole, totiž že tento ve dni 7. anjela, když počne v troubu troubiti, skoná se tajemství Boží, jakož jest voznámil po sluhách svých prorockých, a Daniel ve 12. kapitole: Když se naplní ruka rozptýlení lidu svatého, naplní se všecky tyto věci.

Druhý důvod. Itemcizojazyčný text naplní všecka umučení Kristova od Ducha svatého předpověděná skrze proroky, tehda ve všem domu vobecně, a ne dříve, potomné slávy prorokované okáží se.

Třetí důvod, že slova zákona Starého i Nového a slova prorokův i svatých apoštolův, jakž sou položena, bylo by práce mnoho přivozovati k důvodu.

Čtvrtý důvod. Itemcizojazyčný text, že k řčení Božímu, jakož ti kacíři položili, nic nemá přidáváno býti ani od nich umenšeno, kterážto půjčovali, tímto obyčejem způsobil sem položení, kteréž jest jako grunt mého všeho kázání, a oni sobě z toho smyšlínky učinili, a tak lid v bludy veliké uvedli nešlechetníci těmito slovy: Již nyní na skonání světa přijde Kristus ve dne, jenž den Páně slove, aby vybojuje ten dům lidu popúzejícího na vás, nebo hněvajíce totiž jeho, dokonání v něm učinil, aby církev obnovil, položil jí hlavu na zemi, přišel jest království na tomto světě přijíti a všecka pohoršení z něho vyvrci a všickny, kteříž činí nepravost, ani čeho poškvrněného do něho dopustiti, nic činícího ohavnost a lež. Z této řeči ti bludní artikulové povstali a vzati sou. Nebo sou tuto řeč sobě k svým úmyslům vykládali, jakž sou chtěli. Ale takto má tomu rozumíno býti.

Nejprvé o skonání světa.

Skonání světa to rozumím, kteréž předpověděl Kristus ve čtení svatého Matouše ve XXIV., o kterémž zmínku činí v XIII., skrze Izaiáše v 10. tak dí: „Vo skonání zajisté ukráceni sou dnové, Pán Bůh zůstáváš.“ Činí tu řeč Jeremiáš pro vykládání rozumu: „Zajisté skonání, mezi nímž sem tebe rozptýlil, neučiním skonání, ale trestati tě budu v soudu, aby nebyl viděn sám sobě nevinný.“ Opět Jeremiáš v XX.: „Nebo opustili sou Boha etc.cizojazyčný text, zahlazeni budou.“ Opět Izaiáš v III.: „Setřeť v ohyzdě hříšníky.“ Opět Izaiáš v I.: „Aj zahanbím všecky, kteříž trápí tě.“ Sophoni: III.cizojazyčný text

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 22 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).