z Březové, Vavřinec: [Kronika husitská]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XIX A 50, 201r–277v. Editor Martínek, František. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

O kázání kněze Jana v klášteře u Sněžné Matky Boží, kterýž veliké množství lidu k sobě přitáhl a krále Zikmunda haněl.

Itemcizojazyčný text týchž dní kněží pražští, zvláště kněz Jan, kazatel u Matky Boží Sněžné, někdy mnich z Želeva, lid zbuzoval, aby se postavil proti králi, a krále drakem červeným býti vyznamenával, a to hodně, neb on král draka zlatého svým milostníkům na znamení tovaryšstva na prsech nositi dopustil. Protož toho krále ten kněz lidu obecnému hyzdil. K němužto se lidu veliké množství scházelo, jeho kázání žádostivě slyšíce pro jeho výmluvnost, ačkoli nevelmi stkvěl se uměním učení. Z jehožto kázání a jiných kazatelův pro pravdu přijímání z kalicha mnozí věrní statkův i hrdel nasaditi žádali sou, stateční rytíři Boží; těmť jest svět, tělo, ďábel byl umrtven.

O utíkání protivníkův z města Pražského na hrad Pražský i na Vyšehrad i také jinam.

Opět týchž dní po kříže od papeže ve Vratislavi vydání proti Čechům pravdu milujícím pod obojí způsobou radovali se protivníci a pravili, že všickni Čechové kacířští spáleni, zbiti budou s dítkami i s manželkami. Protož pospíchali, utíkali na místa bezpečná, aby spolu s kacíři nezhynuli. A protož bojíce se těl i statkův stratiti, na hrad Pražský a na Vyšehrad i s statky stěhovali sou se bohatější a hlavnější z Města Starého obyvatelé, hospodáři, jakožto XII set, a z Nového tolikéž, kromě podruhův, zvláště pak Němců. A páni šlechticové království, hrad Pražský a Vyšehrad k ruce Království uherského držíce, přísahu nevěrnosti učinili jsou, aby po svatém Jiří, když by příměří pokoje vyšlo, aby jim byli pomocni Pražské vybojovati město a tak s radostí aby se vrátili k svým vlastním příbytkům, zhubíc a vypleníc ty pod obojí způsobou. {Bůh všemohoucí svým spůsobem housle jejich radosti v lkání a v pláč obrátil.}marginální přípisek mladší rukou; * nejisté čtení Ale Bůh všemohoucí, kterýž nikdy v se oufajících a zákon jeho svatý právě milujících neopustí, divným obyčejem housle jich radosti v lkání obrátil a v pláč, jakož o tom níže bude praveno.

O přísaze a slibu společném měst Pražských, kteréž utvrdily mezi sebou, aby králi uherskéma odpírali i každému, kdož by chtěl se proti přijímání z kalicha protiviti.

Itemcizojazyčný text v středu před Velikou nocí, dne třetího měsíce dubna, Pražané pod obojí způsobou poznavše, že král uherský Zikmund nic dobrého o nich nemyslí, k nabádání některých duchovních osob, zvláště kněze Jana, kazatele v klášteře na Novém Městě u Matky Boží, na rathauz Starého Města s kněžími a mistry

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 22 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).