Návarou a Čberem, písařem výborným krále Václava, v sudě spáleni jsou. {Mikuláš Návara s Dčperem, výborným krále Václava písařem, v sudu spáleni jsou.}meziřádkový přípisek mladší rukou; * Jméno v přípisku lze číst i jako Držperem; u tvaru sudu nelze vyloučit, že jde o tvar sudě.
Téhož času v neděli po svatém Tyburcí, 14. den dubna měsíce, jeden chlap pikhard do kostela všel svatého Havla, a vzav s monstrancí tělo Boží Pána Krista, o zemi udeřil a potlačil a krev předrahou na zemi vylil z kalicha. Kterýžto ihned jat jest a mučen a potom před městem v sudu upálen.
O Kouřimu a Kolínu.
Itemcizojazyčný text času téhož Kúřimští tak rychlé dobytí města Brodu a mnohých zeman a měšťan tu zmordování, přestrašeni náramně, poslali posly do Brodu s plnou mocí všech obyvatelův města a poddali sou se Pražanům a prosili, aby jim nebylo škozeno, že s nimi podlé zákona s statky, s hrdly do smrti míní zůstati. A když se stala smlouva Kouřimských s Pražskými, Pražští do Kúřima v neděli přijevše, je v své poddání přijavše, ihned odtud k Kolínu přitáhli 22. dne měsíce dubna. A měštané kolínští nečekajíce pomoci královské, Pražany do města přijali sou a jim se poddali, slíbivše podlé zákona Božího a pravdy Čtení svatého s Pražskými trvati. Někteří však z Pražských klášter mnichův žebravých vylámali a šest kněží s farářem tu ohněm spálili.
O Čáslavi a Limburku.
Slyšavše Čáslavští a Limburští ty věci, kterak Pražští Kolín opanovali, své posly poslali sou k nim a spolu s Pražany se spojili, slíbivše králi uherskému poslušni nebýti a zákon Boží, pro nějž se boj vede, srdečně vyznávati a kněží zákon Boží kážící chovati a brániti.
O Hoře Kutně.
Ale Horníci téhož dne s svým hormistrem a s množstvím oděncův přitáhli na pomoc Kolínským, a vidouce pražského vojska množství okolo města ležící a již město jim poddané i zdi zbořené, navrátili se do Hory a své starší k Pražským poslali, aby jich prosili, aby klenotův království nekazili, ale s obyvateli města aby milostivě nakládali a dali svobodu, ač by kteří s Pražskými a podlé zákona státi nechtěli, aby svobodně s svými statky a hrdly mohli odjeti. I stala se jest tu ve čtvrtek po svatém Jiří s Horníky smlouva pod jistými vejmiňkami, aby až do Matky Boží na nebe vzetí měli svobodu zůstati a k zákonu Božímu, pro nějž Pražané bojují, přistoupiti, a jestli že by kteří přistoupiti nechtěli, aby mohli odjeti svobodně a beze škody hrdel i statkův, tak ovšem, aby proti Pražanům a jich vojsku muži s ženami, s pannami i s dětmi s procesí velebné svátosti vyšli a za milost prosili, nebo mnohé, kteříž sou se zákona Božího přídržali, stínali a do šacht bez viny metali sou. {Kutnohorští mnohé přídržející se zákona Božího stínali a do šachet metali. Z té příčiny za milost Pražanů žádati musili.}marginální přípisek mladší rukou; * nejisté čtení {Cuttenbergenses iterum sub utraque communicantes in mettalaria miserunt.}cizojazyčný meziřádkový přípisek mladší rukou