[271r]číslo strany rukopisuničehož se nestalo. Ale zjímaní[4238]zjímaní: Zgimani poslové vězňové[4239]vězňové: Wiezńowé Zikmundovi[4240]Zikmundovi: Zyk-, králi uherskému, od knížete opavského sou vydáni.
O vybojování tvrze Stěnovice[4241]Stěnovice: Stienowice od Plzenských[4242]Plzenských: Plzenſkych.
{26. Oct.}cizojazyčný marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text v neděli před svatým Šimonem a Judou Plzenští[4243]Plzenští: -n- se pány se přídržícími tvrz Štěnovice[4244]Štěnovice: Stieňowice[4245]Goll: Štěnovice; v lat. textu Sstienowicz, kterouž byl Žižka osadil, vybojovali sou, víc než 60 lidí obojího pohlaví, kteříž sou na ní byli, zbili sou.
O obehnání hradu Jevišovice[4246]Jevišovice: G- na Moravě.
Itemcizojazyčný text téhož času vývody rakouské k nabádání krále Zikmunda[4247]Zikmunda: Zygmūda s mnoha tisíci jízdnými a pěšími hrad Jevišovice s městečkem obehnali sou. A když sou městečka dobyli, neb se jich málo na něm[4248]Goll: na něm málo[517]číslo strany edicebránilo, a že páni hradu nečili, by jim která pomoc přišla ani od Pražských, jimžto tehdaž[4249]tehdaž: -aż věrně sloužili, ani od pánův moravských, ačkoli jim byli slíbili, ani se moci dlouho šturmu brániti pro malost lidu svého, učinivše rokování, učinili smlouvu, aby se paní svou a s čeledí hlavnější mohli ve zdraví svých těl sjíti. A však[4250]však: Awſſak proto musili vývodovi vězení slíbiti. Ale Rakušané, že hrad byl blízko mezí jich a že mnohé škody z něho brali, zcela[4251]zcela: z cela až do základu zbořili sou.
O nějakých pikhartích kacířích nakažených.
Itemcizojazyčný text téhož léta, když mnozí skrz kněze Martina Táborských[4252]Táborských: Tha- byli svedeni, o svátosti oltářní zle smejšlejíce[4253]Goll: smýšlejíce a v nějakých pikhartův v kacířství, o nichž prvé praveno, upadli, někteří obojího pohlaví, bratří, sestry, když byli vyhnáni z obydlé táborského[4254]táborského: Tha-, na ostrově mezi Veselím a Hradem[4255]úsek mezi … Hradem podtržen Jindřichovým počali sou obývati. {Sedlák Mojžíš.}marginální přípisek mladší rukou A když okolním lidem mnohé činili škody, hovadské vzali na se[4256]se: naſe přirození, jsouce svedeni od jednoho sedláka, který se Mojžíšem nazýval, v bludy také[4257]také: take a kacířstva dříve neslýchaná[ha]kacířstva dříve neslýchaná] Kacyrzſtwo a drziwé neſlichaná[4258]Goll vpadli sou, vnuknutí[4259]vnuknutí: -ij od ďábla[4260]ďábla: diabla, otce jich, majíce, jako zjevno světle[4261]světle: ſwetlé můž býti z artikulův[4262]artikulův: -y- dole psaných. Kteréžto Žižka, Táborských[4263]Táborských: Tha- hajtman, Pražanům po jich zmordování napsané poslal, a jsou tito:
Nejprvé[4264]Nejprvé: -e že jsou svedeni knězem Martinem[4265]Martinem: -ij- Loquiscizojazyčný text o přijímání těla Božího a krve Boží, chléb obecní[4266]obecní: -i[4267] Goll: obecný nazývajíc tělem Božím i každou krmi[hb]krmi] Krwj[4268]dle Golla a starší české textové verze v latinském rukopisu. Knih nižádných nemají ani jich dbají, nebo zákon Boží mají v srdcích svých, tak oni praví. Motlitbu[4269]Motlitbu: Motlitbu když říkají, tehda[4270]tehda: -a takto pějí: {Otče náš, jenž jsi v nás[4271]}marginální přípisek mladší rukou; * nás: wnás {etc.}cizojazyčný marginální přípisek mladší rukou „Otče náš[4272]úsek Otče náš podtržen, jenž jsi v nás, posvěť[4273]posvěť: POſwieť nás; buď vůle tvá, chléb náš daj nám všem.“ Víry neříkají, nebo naši[4274]naši: naſſj víru za blud[4275]blud: zablud mají.
Itemcizojazyčný text svátkův žádných nedbají[4276]nedbají: -d-, než den jako den mají a sedmý den sedmým věkem[4277]zde škrtnuto nazywagj vykládají. Postův také žádných nemají, vše napořád vždycky, což mají, to zžerou[4278]zžerou: zzerau[4279]Goll: žerou, ve starších českých textových verzích uvádí žerú i zžerú.
[518]číslo strany ediceItemcizojazyčný text nebe nad sebou střechou nazývají, a že Boha v nebi