Itemcizojazyčný text když páni urození i panoše země Moravské, kteříž se pravdy přídrželi, čtyr[4645]čtyr: Cztyr[4646] Goll: čtyř artikulův[4647]artikulův: -y- se odpřisáhli kromě toliko dvou pánův Haška z[hm]z] a[4648]Goll Ostroha a pana Václava, syna pana Petra z Strážnice, král Zik[529]číslo strany edicemund[4649]Zikmund: Zyk- se pány té země s množstvím lidu 60 tisícův jízdného a pěšího lidu do Jihlavy přijeti tvář svou obrátil, aby opět Horu skrze zradu[4650]zradu: Zraddu ztekl[4651]Zikztekl: z-. To slyševši vojsko pražské, kteréž tehdaž[4652]tehdaž: -až v Čáslavi a u Hory[4653]Goll: u Čáslavi a u Hory; lat.: Czaslavie Montibusque zde škrtnuto s Žižkau Thaborſkych leželo, požívaje zdravé rady[4654]rady: Raddy znamenalo, že pro malost lidu svého nemohlo by odolati tak veliké moci. {25 Nov.}cizojazyčný marginální přípisek mladší rukou Pro kteroužto věc města[hn]města] Mieſto[4655]Goll osadivše, skrze Hradec Králový na den svaté[4656]svaté: Se. Kateřiny[4657]25. listopadu do Prahy navrátili sou se. A ihned[4658]ihned: yhned konšelé vyslavše posly a listy k Žižkovi a bratřím Táborským[4659]Táborským: Tha- i ke všem jiným městům a sedlákům (Ó[4660](Ó: O věrní cepníci, naspoř vás Pán Bůh!), kteříž se pravdy Boží přídrželi, poslali, rozeslali, aby k potkání s králem kacířským do Prahy přijíti a přijeti nemeškali, jestli že[4661]že: Geſtlizie milují víru a čest a svobodu zákona Božího a k tomu hrdla svá s statky svými.
Tuto bratr Žižka do Prahy přijat s velikou poctivostí a slavností.
{1 Dec.}cizojazyčný marginální přípisek mladší rukou {Žižka jako kníže zeně od Pražanů poctivě přijat.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text když sou běžali do rozličných krajin České země poslové[4662]v rkp. původně Poſlowe Cžeſke Zemie, pořadí naznačeno číslicemi, první den měsíce prosince bratr Žižka, ačkoli slepý na obě oči, s svými bratřími a sestrami, vozy, jezdci, pěšími, kněžími podlé[4663]podlé: -e obyčeje jich svátost velebnou těla Pána Krista[4664]Krista: -y- nesoucími do města Pražského s zvoněním na rathauze, v kostelích u veliké zvony, a v potkání jim kněžím a lidu obecného obojího pohlaví též s velebnou svátostí vyšlo, jako kníže země poctivě jest přijat a špíží hojnou opatřen, aby věrně stál podlé[4665]podlé: -e Pražských ukrutného krále z země k vyhnání. {8. Dec.}cizojazyčný marginální přípisek mladší rukou Kterýžto bratr Jan Žižka o mnohé věci rokuje, se všemi[4666]všemi: ſe wſſemi svými, s Pražskými, na den Početí Matky Boží Panny Marie[4667]Marie: -y-[4668] 8. prosince s svými k Hoře táhl jest. Jehož dne druhého Pražané s svým lidem následovali sou.
O příjezdu bratra Žižky do Hory.
Horští bratra Žižky čijíce příjezd, proti němu vyjeli sou jezdecky, činíce se zevnitř, že by[4669]by: Žeby jim byla[4670]nejisté čtení: bylo/byla; Goll: byla vděčna Táborských příjezda, jemužto vnitř[4671]zde v rkp. krátký škrt repcíc v srdci utrhali, a ne nadarmo, nebo sou věděli táborský[4672]táborský: Th- lid neskrocený, k vzetí hotový, k zabití silný a kněží jich řádu žádného v službách mše svaté[4673]svaté: Se. nezachovávající[4674]Goll: nezachovávajíc.
O sloužení mše Táborským[4675]Táborským: Th- obyčejem jich kněží.
{Jakým spůsobem Táborští[4676] mši sloužili.}marginální přípisek mladší rukou; * Táborští: Th- Protož přihodilo se, že nazajtří[ho]nazajtří] nayatržj[4677]slovo opravené, obtížně čitelné kněží táborští[4678]táborští: Th- do kostela svatého Jana vešli sou a obyčejem svým mše působili, k nimžto se mnoho lidu Horského sešlo, dívati se žádajíce. A když [530]číslo strany edicesou viděli jednoho ze všech[4679]všech: zewſſech kněží beze vší[4680]vší: bezewſſi přípravy kostelní, v vlastním oděvu, žádného obyčejného řádu kněžského nezachovávajíce, mše sloužiti, ale toliko hlavu k zemi skloniti a zadek zdvihnouti na malitký čas, jako by[4681]by: gakoby mohl Otčenáš[4682]Otčenáš: Otczenaſs zříkati[4683]zříkati: zřikati,