[255v]číslo strany rukopisuJan Městecký[3264]Goll: pan Městecký (lat.: dominus Johannes), že by[3265]by: Zieby odolati nemohl, v smlouvu všel jest[3266]jest: gt a se Pánu Bohu před velebnou svátostí pokořil nábožně, prose, aby jemu odpustili, že se jest[3267]jest: gt pravdě Boží protivil a v tom kraji že kláštery Pardidub, Chotěšic, Sazemice a mnohé kostely jiné vybíjel, táborské roty[3268]roty: rothy bořil a jim se protivil.
O Vysokém Mýtě a Poličce, o Trutnovu, Dvoru a Jaromíři[3269]Jaromíři: -i-[3270]Goll: Jaroměři, Litomyšli[3271]Litomyšli: -y-.
Itemcizojazyčný text když sou opanovali Chrudim, Mýto, Poličku, Trutnov, Dvůr města s mnohými jinými hrady, též Litomyšli[3272]Litomyšli: -y-, [482]číslo strany edicekdyž biskup utekl, oblehli sou a bez mordu lidí obdrželi a obrátili vojsko k Jaromíři[3273]Goll: Jaroměři, městu dobře bezpečnému a lidem branným dobře osazenému[3274]osazenému: -ů, kteréžto obehnali sou, v outerý po svatém Duše k němu šturmovali sou a hned toho dne příkopy do zdí obdrželi, však ne beze škody svých. Tehda[3275]Tehda: -a znamenavše obyvatelé města, že by odolati nemohli, srdečně prosili, aby toliko s hrdly mohli bezpečně odjíti[3276]odjíti: odgitij. A učinivše slib, do města ve čtvrtek jíti[3277]jíti: gijtij dopustili sou. A tak všecky měštany s ženami až do košile svlékli[fl]svlékli] Swekli a vyšedše z města, mnohé ztopili[3278]ztopili: z- a jiné na poli lid lotrovský spálil jest[3279]jest: gt. Kněží druhého dne 21., kteříž nechtěli ke Čtyrem[3280]r opraveno dodatečně artikulům[3281]artikulům: -y- svoliti, spálili, toliko tři živé zůstavili, kteříž povolili. {Pan Černohorský, hejtman v Jaromíři.[3282]}marginální přípisek mladší rukou; * nejisté čtení -iržy/-eržy A hajtmana pana Černohorského javše, do Prahy dovedli a na rathauz v vězení zavřeli. Při dobývání[3283]dobývání: dobywanij toho města byli sou mnozí páni urození Království českého, Krušina, Bočkové Hynek a Jan, Městecký, pan Čeněk z Veselé, kterýžto s mnoha sty přitáhl jízdných a pěších. A tu na poli u Jaromíře poklek na kolena, a jiní s druhé strany[3284]strany: -ý klečíce, před velebnou svátostí těla Pána Krista[3285]Krista: -y-á učinivše motlitbu[3286]motlitbu: mot-, povstali sou. {„Pane Čeňku, poznáváte li se v tom, že Pána Boha[3287] rozhněval jsi?“}marginální přípisek mladší rukou; * Boha: P. B. Tehda pan Jan, zprávce vojska[3288]vojska: -á, řekl ku panu Čeňkovi: „Pane Čeňku, poznáváte li[3289]li: Poznawateli se v tom, že Pána Boha rozhněval jsi a zhřešil ste[3290]nejisté čtení, Goll: si proti němu[3291]němu: niemů i proti této obci Pražské, zstupuje s hradu Pražského a dav v ruce královské[3292]konec slova opraven dodatečně?“ Kterýž řekl: „Znám.“ A pan Jan řekl: „Prosíš li, aby[3293]původní Atť přepsáno na Aby Pán Bůh i tato obec odpustila tobě?“ Řekl: „Prosím.“ A ihned[3294]ihned: yhned pan Jan kněz konečnou zavřel smlouvu mezi panem Čeňkem a pány sobě spojenými a Pražskou obcí, tak však, aby do Prahy přijel a tu jemu konečně bude povědíno. I stalo se jest[3295]jest: gt, že pan Čeněk na den Božího Těla do Prahy přijel jest[3296]jest: gt a tu s obcí konečně se smířil[3297]-mi- opraveno dodatečně a korouhev, kteráž byla na pranéři zavěšena[3298]zavěšena: -á, jest[3299]jest: gt složena a roztrhána.