[254v]číslo strany rukopisuNávarou a Čberem, písařem výborným krále Václava, v sudě spáleni jsou. {Mikuláš Návara s Dčperem, výborným krále Václava písařem, v sudu spáleni jsou.[3213]}meziřádkový přípisek mladší rukou; * Jméno v přípisku lze číst i jako Držperem; u tvaru sudu nelze vyloučit, že jde o tvar sudě.
[479]číslo strany ediceTéhož času v neděli po svatém[3214]svatém: Sm. Tyburcí, 14. den dubna měsíce, jeden chlap pikhard do kostela všel svatého[3215]svatého: So. Havla, a vzav s monstrancí tělo Boží Pána Krista[3216]Krista: -y-, o zemi udeřil a potlačil[3217]nejisté čtení a krev předrahou na zemi vylil z kalicha. Kterýžto ihned[3218]ihned: y hned jat jest a mučen a potom před městem v sudu upálen.
O Kouřimu a Kolínu.
Itemcizojazyčný text času téhož Kúřimští[3219]Kúřimští: Kurzimſſtij tak rychlé dobytí města Brodu a mnohých zeman a měšťan tu zmordování, přestrašeni náramně, poslali posly[3220]posly: -i do Brodu s plnou mocí všech obyvatelův města a poddali sou se Pražanům a prosili, aby jim nebylo škozeno, že s nimi podlé zákona s statky, s hrdly do smrti míní zůstati. A když se stala smlouva Kouřimských s Pražskými, Pražští do Kúřima[3221]Kúřima: -u- v neděli přijevše, je v své poddání přijavše, ihned[3222]ihned: y hned odtud k Kolínu přitáhli 22. dne měsíce dubna. A měštané kolínští nečekajíce[3223]ka nadepsáno nad řádkem pomoci královské, Pražany do města přijali sou a jim se poddali, slíbivše podlé zákona Božího a pravdy Čtení svatého s Pražskými trvati. Někteří však z[fj]z] s[3224]nejisté čtení Pražských klášter mnichův žebravých vylámali a šest kněží s farářem tu ohněm spálili.
O Čáslavi a Limburku.
Slyšavše[3225]Slyšavše: -i- Čáslavští a Limburští ty věci, kterak Pražští Kolín opanovali, své posly poslali sou k nim a spolu s Pražany se spojili, slíbivše králi uherskému poslušni nebýti a zákon Boží, pro nějž[3226]nějž: neyž se boj vede, srdečně vyznávati a kněží zákon Boží kážící chovati a brániti.
O Hoře Kutně.[3227]: Kuthnie
Ale Horníci téhož dne s svým hormistrem a s množstvím oděncův přitáhli na pomoc Kolínským, a vidouce pražského vojska množství okolo města ležící a již město jim poddané i zdi zbořené, navrátili se do Hory a své [480]číslo strany edicestarší k Pražským poslali, aby jich prosili, aby klenotův království nekazili, ale s obyvateli města aby milostivě nakládali a dali svobodu, ač by kteří s Pražskými a podlé zákona státi nechtěli, aby svobodně s svými statky a hrdly mohli odjeti. I stala se jest[3228]jest: gt tu ve čtvrtek po svatém Jiří s Horníky smlouva pod jistými vejmiňkami[3229]vejmiňkami: -ṅ-, aby až do Matky Boží na nebe vzetí měli svobodu zůstati a k zákonu Božímu, pro nějž Pražané[3230]opraveno dodatečně bojují, přistoupiti, a jestli že by kteří přistoupiti nechtěli, aby mohli odjeti svobodně a beze škody hrdel i statkův, tak ovšem, aby proti Pražanům a jich vojsku muži s ženami, s pannami i s dětmi s procesí[3231]procesí: Proceſsy velebné svátosti vyšli a za milost prosili, nebo mnohé, kteříž sou se zákona Božího přídržali, stínali a do šacht bez viny[3232]viny: winnẏ metali sou. {Kutnohorští mnohé přídržející se zákona Božího stínali a do šachet metali. Z té příčiny za milost Pražanů[3233] žádati musili.}marginální přípisek mladší rukou; * nejisté čtení {Cuttenbergenses iterum sub utraque communicantes in mettalaria miserunt.}cizojazyčný meziřádkový přípisek mladší rukou