[255r]číslo strany rukopisu {25 dubna[3234]}marginální přípisek mladší rukou; * dubna: dub. A když se to tak dálo, na den svatého[3235]svatého: So. Marka Evangelisty, jenž bylo v pátek, vyšli Horníci proti Pražanům k Sedlci[3236]Sedlci: -ẏ klášteru s kněžími a s množstvím[3237]množstvím: -ž- lidu obojího pohlaví s velebnou svátostí těla Kristova[3238]Kristova: -y- předcházející. A když sou se k Pražanům přiblížili, poklekli sou na kolena a jeden za všecky jim od Boha a od Pražan prosil jest[3239]jest: gt milosti[3240]milosti: -ij. A kněz Jan učiniv napomenutí[3241]napomenutí: -ij mnohé zlé, kteréž[3242]kteréž: kterez sou proti[3243]proti: -ij Pražanům učinili a proti přídržícím se zákona, jim od Boha a od Pražských zvěstoval, jakož bylo smluveno. {Te Deum laudamus[3244]laudamus: lavdam.}cizojazyčný marginální přípisek mladší rukou {zpíváno od obojích.}marginální přípisek mladší rukou A učinivše veliký pláč s obojí strany, ihned[3245]ihned: Y hned hlasu k nebi[3246]nebi: -j pozdvihli, Tě, Boha, chválíme zpívajíce, Pražané jeden verš a Horští druhý. A tak s radostí s Pražany s některými navrátili sou se do Hory. Kteřížto uvázavše se město a řád hor způsobivše, obrátili vojsko k Žlebům hradu, a ten obdrževše poručili Zmrzlíkovi. Potom k Lichmburku[3247]Lichmburku: Ly-ů, v kterýž se Krušina uvázal. Potom obrátili vojsko k Chrudimi, aby mohli města dobyti. Ale Horští všemi silami stáli o pana Petra z Svojšína Zmrzlíka na Orlíku, hormistra[fk]hormistra] Hoffmiſtra[3248]Goll někdy krále Václava, aby jeho Pražané na ten úřad jako milostivého dobrého ustavili, proto že[3249]že: Proto Zie Horníci jemu přejíce pilněji dělati budou a z Hory neodejdou. I povolili Pražané[3250]konec slova opraven dodatečně žádostem Horníkův a proň poslali sou. Kterýž prozbami přemožen[3251]konec slova opraven dodatečně jsa, vsedl na kůň, jel jest[3252]jest: gt[481]číslo strany edicedo Hory a Chrudimě, a přijav úřad, do Hory se navrátil a tak milostivě, příznivě je zpravoval. Však na tom dosti nebylo. {Mnozí Horníci přijímání[3253] pod obojí povoliti nechtěvše, preč odjeli.}marginální přípisek mladší rukou; * přijímání: Přigjmáni Horníci mnozí s havéři žádným obyčejem zákonu Božímu a přijímání pod obojím[3254]opraveno dodatečně způsobem povoliti nechtěvše, obtíživše zbožím vozy, odjeli sou. Kteřížto jako ze všeho na cestách zloupeni a někteří s obřezanými nosy navrátili se. Ale že mor a šelma u Hory byla jest[3255]jest: gt, pan Petr předpověděný, přítel kněžstva a žákovstva a milovník zákona Božího, do Prahy přijev téhož léta ut supracizojazyčný text[3256]supra: Vtſ., druhý den po Vzetí Matky Boží na nebe od hlízy na hrdle den svůj zavřel a v kostele svatého[3257]svatého: So. Michala na Starém Městě pochován jest[3258]jest: gt, jehožto duše v naději Boží s věrnými v lůně Abrahamově šťastně odpočívá.
O městě Chrudimi.
Itemcizojazyčný text téhož léta, ut supracizojazyčný text[3259]supra: vtſ., opanovavše Horu, Pražští táhli sou k Chrudimi, Žižky s Táborskými na poli čekajíce. Kteřížto druhý den po svatém[3260]svatém: Sm. Marku před svatým Vitališem mnoho kostelův na té cestě spálivše, rokovali sou s panem Janem Městeckým, hajtmanem[3261]hajtmanem: hayt- na Chrudimi, aby bez prolévání[3262]prolévání: Prolewanj krve dal město v ruce Pražských. A když bez skonání rozešli se, na den svatého[3263]svatého: So. Vitališe vojsko pražské město vůkol osuli sou, přiblíživše se až na příkopy. Tomu porozuměv