O uvázání Pražan v hrad Pražský svatého[3349]svatého: So. Václava.
Protož 7. dne měsíce června Pražané[3350]Pražané: -é v hrad sou se uvázali, a zůstavivše na hradě z Starého Města sto a z Nového sto, aby ostříhali hradu, a nazajtří[3351]nazajtří: na Zaytrži[3352] Goll: na zejtří zvoníce v zvony po vší Praze, Tě Boha chválíme zpívali. Ale třetího dne potom obrazy mistrné a tabule oltářův převelmi krásné a drahé z navedení Jana kněze s rouháním sou spáleny a mezi jinými věcmi, aby jich nesmyslnost a zteklost[3353]zteklost: z- více byla oznámena[3354]oznámena: -á, obraz Kristův[3355]Kristův: -y- na oslíku sedící vystavili na cimbuří kostelní a obrátili jej tváří k Míšni[3356]Míšni: Miſſnj, a rouhajíce se pravili: {Ty, jsi li Kristus, požehnaný Míšenským?[3357]}marginální přípisek mladší rukou; * v marginálii neemenduji, protože autor marginálie si vzniklé adjektivum interpretoval – srov. otazník místo vykřičníku „Ty, jsi li[3358]li: gſyli Kristus[3359]Kristus: -y-, požehnaj[fn]požehnaj] Požehnany[3360]Goll Míšenským[3361]Míšenským: -i-!“ A ihned strčivše jej z cimbuří, jej o skalé[3362]skalé: Skale[3363] Goll „skále“, interpretuji jako kolektivum; k tomuto místu také srov. Gollovu pozn. v edici, že překladatel četl petras místo petias zlámali. A to rouhání[3364]rouhání: rauhanj a jich vzteklost velikost pádu Pražských od Míšenských byla příčina u města Mostu, jakož potom bude praveno o tom. A jediné[3365]Goll: jedné kdyby byli mnozí z pánův s jinými mužmi šlechetnými o to se nepřičinili, hrad lotrovská obec mínila jest obořiti s kostelem Dědicův svatých. Na kterémžto hradě vzali sou dvě děla veliká s mnohými menšími[3366]menšími: menſſimj a s jinými přípravami střelby.
O abatyši[3367]abatyši: Abbatyſſj svatojiřské[3368]Goll: Svatojířské s jinými jeptiškami.
Ale jeptiškám svatého[3369]svatého: So. Jiří s abatyší dáno jest[3370]jest: gt rozmyšlení za některý čas, které by[3371]by: ktereby chtěly[3372]chtěly: -i ke čtyrem artikulům[3373]artikulům: -y- přistoupiti a s nimi zůstati, a které by[3374]by: ktereby nechtěly[3375]nechtěly: -i, svobodně mohou odjíti. A tak stalo se jest[3376]jest: gt. Nebo abatyše s některými ke čtyrem artikulům[3377]artikulům: -y- přivolila jest[3378]jest: gt, a však[3379]však: A wſſak proto to nic[3380]nic: nijcz neprospělo. V sobotu před svatým[3381]svatým: Sm. Janem Křtitelem z kláštera svatého[3382]svatého: So. Jiří jeptišky sou svedeny k svaté[3383]svaté: Se. Anně do Starého Města a tu s jinými zůstaveny. Ale abatyše nestálá[3384]nestálá: neſtalá s několika pannami, nechtějíci tu zůstati, k přátelům z Prahy jest[3385]jest: gt vyjela.
O sstoupení[3386]sstoupení: s- hradu Lichmburku[3387]Lichmburku: -y- panu Krušinovi.
Itemcizojazyčný text na den svatého[3388]svatého: So. Urbana pan Petr z Chlumu, purkrabie[3389]purkrabie: Purgkrabie králový na hradě Lichmburku[3390]Lichmburku: -y-, podlé[3391]podlé: -e úmluv prvé[3392]prvé: -e učiněných s hradu panu Krušinovi sstoupil[3393]sstoupil: s- jest[3394]jest: gt. A týž purkrabie[3395]purkrabie: Purgkrabie skrze Jičín na hrad Bradlici jeda, od pana Čeňka byl jat a na týž hrad veden. A když pan Čeněk počal toho hradu dobývati, kterýž i obdržal, a s Žlebů[3396]Žlebů: Zlebu[3397] dodatečně doplněn háček nad Z hradu Pražanům postoupil jest[3398]jest: gt téhož času hajtman toho hradu, kterýžto panu Zmrzlíkovi mincmejstrovi poručili.