z Březové, Vavřinec: [Kronika husitská]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XIX A 50, 201r–277v. Editor Martínek, František. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

{7.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text zpověd ústy v uši kněží tupili sou řkouce, že všedních hříchův dosti jest samému Bohu se zpovídati, ale smrtedlných zjevně všem bratřím i sestrám aby bylo zpovídáno. A kdyby kdo z bratří proti někomu aneb sester v něčem hřešil, aby přede všemi prose s ním se smířil a tehda poklekna na kolena žádal, zpovídajíce se, bratří a sestry ustavičně mají se modliti, a potom měl přijíti podlé uložení kněžského své viny hodnou pokutu.

{8.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text očistec duší býti po tomto životě s Valdenskými odpírali, pravíce toliko dvě cesty býti, jedna do pekla a druhá do království nebeského, proto že scházející v smrtedlném hříchu z toho světa dovedeni bývají do věčného zatracení. Ale ti, kteříž v šedních hříších se scházející mrou, těm odpustí Bůh zde na cestě před smrtí skrze dopuštění zámutku neb jich bolestí a trápení kteréhokoli a čistí je dostatečně, tak že po tomto životě nemá co opravovati. Ale hned duše takových rozděleny od těl do odpočinutí berou se věčného. A protož pravili, že neužitečné jest za mrtvé modliti se, mše sloužiti, vigiljí zpívati a že ty všecky věci zamyslilo kněžstvo lakomé.

{9.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text vezdejším svým k lidu kázáním velmi tvrdě Boha měli proti všem, tak proti znamení umučení Kristova jako proti svatých obrazův, sloupův, aby je ven z kostelů mecíce jako modly hluché a němé lámali, tloukli palicemi aneb ohněm pálili, proto že stojí psáno Exoduscizojazyčný text 20 {v. 3, 4, 5}meziřádkový přípisek mladší rukou: „Já sem pán Bůh tvůj, kterýž sem tebe vyvedl z země ejiptské, z domu služebnosti. Nebudeš míti bohů jiných, neučiníš sobě obrazu rytého ani podobenství kterého, které na nebi jest svrchu i na zemi zduolu.“ Pro kteroužto věc Táborští a s nimi mnozí Pražští všech kostelův obrazy, na kterémkoli místě mohli naleznouti, ztloukli sou a zsekali i spálili anebo vybodouce oči a nosy uřezujíce jako ohavné potvory ku pohoršení a k veliké hanbě říkajíce: {Jsi li Bůh nebo jeho svatý, tehda se braň, a uvěříme tobě.}marginální přípisek mladší rukou; * jeho: geo Jsi li Bůh nebo jeho svatý, tehda se braň, a uvěříme tobě. Ale malované na stěně obrazy oštípy, sudlicemi bodli sou nezbodené pikharti táborští nebo blátem ohyzdně kydali. Toho času převelmi pěkné oltářní tabule před rathauzem byly sou ztlučeny, u svatého Ambrože od Táborských spáleny. Žádný tehdaž obraz rytý v žádném kostele nebyl jmín, ale v každém kostele na velikém oltáři byla archa z kamení tesaného, v nížto tělo Pána Krista v monstranci bylo vystavováno k klanění věrným.

{10.}marginální přípisek mladší rukou Itemcizojazyčný text z téhož bludného rozumu a základu orodování svatých odpírali pravíce, že Petr nebo Pavel nebo kdožkoli jiný z svatých zdali sou nebyli lidé jako i my, a spaseni sou skrze samého Boha a jeho vzývání bez svatých orodování. A tak žádné vigiljí kteréhokoliv svatého kromě Kristových vigiljí nepostili sou se, ani kterého svátku světili kromě neděli, pravíce, že ty všecky lidé ustavili. Protož v pátky a suché dni i vigiljí svatých maso mnohým ku pohoršení a ku pádu žrali, žádný den se nepostíce, jedné

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).