z Březové, Vavřinec: [Kronika husitská]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XIX A 50, 201r–277v. Editor Martínek, František. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

i jeho apoštolé v prvotní církvi tak své mše působili {sloužili}meziřádkový přípisek soudobou rukou. Protož jiní všickni, kteříž Krista nenásledují a jináč, než Kristus příklad vydal, činí, sloužíce v ornátích drahých, jsou takoví jako ona nevěstka, o níž psáno v Zjevení svatého Jana. {17 v. 3}marginální přípisek mladší rukou Pročež zajisté vysokým hlasem a česky slova posvěcování říkali sou, aby lid věděl, že svátost posvěcování těla Božího, a kdož by přijímali, tělo a krev Kristovou předrahou tu býti nepochybovali. Ale mistři pražští s svými kněžími, kteříž byli v Praze zůstali, zpět proti Táborským činíce, požívání a zlé obyčeje složíce a zbytečnost a přílišnou drahost ornátův skládajíce, řády církve a obyčeje při mšech svatých [zachovávali]text doplněný editorem[1634]Goll. A kteříž by těch věcí nezachovávali, zjevně trescíce a zvláště ty řády, kteříž nejsou proti Písmu svatému ani ku překážce svatých zákonů, ale více k zvelebení, a tak v sprostných ornátích a kališích čistcových svátost oltářní těla a krve Pána Krista posvěcujíce, lidu obecnému podávali. Z té různice pražskému pyšnému kněžstvu s Táborskými a hádání lid sobě v zákoně Božím dobře povolný byl škodně oddělený, tak že někteří z Táborských a z některých Pražských mše obyčejem chválili a od těch, kteréž chválili, přijímali svátosti, a ne od jiných. {Bekyně.}marginální přípisek mladší rukou Pro kteroužto věc naše sestry pražské, jenž bekyně sou nazvány, nechtěly sou od svých kněží, [v]text doplněný editorem[1640]Goll přípravě kostelní sloužících, svátosti přijímati, leč by z sebe přípravu složili, kteréžto plachtami nazývaly, jináč by tomu, kdož by tak sloužiti chtěl, překážku učinily, {Ženy osvícené při náboženství.}marginální přípisek mladší rukou jakož pak pohříchu u svatého Petra na Poříčí se to stalo, kdež v ornátích ženy kněžím s povolení svých mužův nedopouštěly sou sloužiti. A mistři kněží kazatele, kteříž zachovávali kostelní řády, nutili, radili, písmy svatými toho hájili, hanějíce pokrytci a svůdcemi nazývali a zabiti neb z měst Pražských vyhnati jako psy vsteklé chtěli. Protož toto táborské všetečné a převrácené přestoupení bylo počátek všeho zlého a ve zlou pověst, v pohoršení uvedlo všemu křestanstvu Království slavné české a k velikému ourazu všech chtějících podlé Kristova rozkázání večeři jeho pamatovati, tak že mnozí z našich mrzce pro tu věc od pravdy poznalé odstupovali.

{1.}marginální přípisek mladší rukou Nejprvé obecná bez zákona pověst po všem království i po cizích zemích letěla jest, kterak v Království českém ševci, krajčíři slouží mše, proto že nebylo rozdílu mezi knězem a lajkem,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).