artikulův k lidu léta Páně 1420 pohoršitedlné všemu království, kdež pověsti zlé, že neústupně jest oznámeno býti, povstalo v kněžstvu a v lidu, kteří se pro obranu zákona Božího laskavě a dobře milostivě spojili byli, nové a hrozné rozdělení, trestání a svár. Nebo Táborských vůdce a kněží, následujíce důvodův předpověděných artikulův těch rozumův všecky řády kostelní, všecka ustavení od svatých otcův službě Boží příležících, proto že Kristus a apoštolé toho příkladem nevyjevili ani zavírali sou, a jako k spasení dušem ty věci neužitečné počali rušiti a rozličné těm věcem překážku činiti, přivodíce ono písmo svatého Jana: Ač by kdo přidal těmto věcem, přidá Bůh na něho rány v těch knihách napsaných. Proto, dí, Kristus dostatečně vydal v Novém zákoně všecky ty, kteréž dostatečně i každému věrnému, k spasení. Čemuž jsou tehdy ustavení, nálízkové lidští a oběti v zákoně nepoložené, aby je měli věrní zachovávati? Zvlášť poněvadž Kristus mistrům a zákonníkům pověděl: Převrácené učinili ste přikázání Boží pro ustavení vaše. A tak dnes držíce lidská ustavení, s mistry a zákonníky přestoupili božská přikázání. A tak v rány konečně musí vběhnouti svatého Jana v Zjevení, jedné leč od toho odstoupí. {Ceremonie kněží táborských.}marginální přípisek mladší rukou; * Ceremonie: -ye Pro kteroužto věc táborští kněží, utíkajíce ustavení lidského, bradatí bez pleše v šerém rouše chodíce, neříkajíc hodin motlitebných, bez ornátu, přístupu mše, bez korporálů, kalicha, pod stany neb v tom jich mše neposvěceném oltáři, ale na stole v jakémžkoli prostěradle přistřeném sloužili sou. {Hlavu na zem polože, zadek vzhůru zveda.}marginální přípisek mladší rukou Ani řádův mše v říkání kolekt neb jiných motliteb ani kánonu zachovajíce, ale ihned jeden ze všech kněží s bratřími, klekna na kolena, hlavu na zemi polože a zadek zhůru zveda, říkali sou obecně motlitbu, totiž Otčenáš. A potom vstana ten, kterýž svátost oltářní jměl posvěcovati, nic více říkal než slova posvěcování nad chlebem a nad vínem hlasem vysokým a rozumným řečí obecnou. {Kalvín tu ani}marginální přípisek mladší rukou {Oecolampad}cizojazyčný marginální přípisek mladší rukou {ani Beza nebyl.}marginální přípisek mladší rukou A tak těla Kristova ne podlé způsoba církve okrouhlostí, ale kterakkoli chleba nakrájeli neb rukama nalámali, posvěcovali sou. Též krev předrahou z vína ne v kalichu, ale v kteréžkoli nádobě v cínové neb v čistcové, železné neb dřevěnné i tepruv posvěcovali sou. To učiníc ihned, ne kněžím přístojícím, ale lidu obecnému podávali sou. A ten obyčej mše v Praze i jinde táborští kněží, varujíce se kostelův, zachovávali sou, pravíce, že Kristus