[93v]číslo strany rukopisuzmrskaj ty údy šlakem natružené[127]?. A pak tepruv mastí jeho maž dobře v horce a potom jeho zmej, připravě vannu, jakož napřed psáno stojí. Ale znamenaj toto, když by chtěl komu pomoci od té nemoci, máš uštnúti nemocného, a učije li nemocný to uštnutí, tehdy věz, žeť jest dobré znamenie, že jemu bohdá muožeš pomoci.
Opět proti šlaku
Napec chleba po věrteli, a když ještě chléb v peci, připrav nemocnému vannu suchú a přikrý ji, jakož vieš, a vsaď tam nemocného, a bera po jednom pecnu, rozlamuj na dvé a drž nad tiem údem, a když ten ustydne, vezma druhý, a pak až do posledního. A ten chléb daj chudým.
Počíná se lékařstvie proti dně, ale že jest dna rozličná, protož slušie věděti, od čeho se ta nemoc stává
Dna jest rozličná, jedna mrtvá a druhá živá, třetie horká, čtvrtá jest mrtvá, dna v kostech, v mozku, od níž se ruce i nohy skloňují. A ta se stává od úrazu a od velikého bitie kyji, ješto kyji tlukú. Druhé, ješto činie smilstvie přes moc. Druhá dna jest, ješto slove živá. A ta se stává, ješto budí člověka, když spí, velikým křikem, z toho protrhnutie stává se. Druhé, když zlejí koho studenú vodú v lázni neb v domě a z toho užasnutí stává se ta nemoc. A k té slušie toto lékařstvie: Púštěti baňkami krev z toho miesta, ješto tě ta dna hryze, tak ji vypustíš neb vypudíš. Třetie jest horká, a ta se stává, ješto člověk u velikém horku vešken se upotí[pp]upotí] vpotije a pí silné víno nebo pivo neskrovně a hned leží s ženú. Druhé, se stává od velmi