[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

ztratí a svú duši umdlí a umoří. Neb jakož tělo umře bez pokrmu, takéž dušě umře bez božieho těla. Šesté, ktož kolivěk přijímá božie tělo, ten bude s bohem obědvati a s anjely v nebesiech kvasiti. Jakož svatý David praví a řka: „Anjelského chleba lidé požívají, a ktož nechtie chleba božieho, točiž těla božieho přijímati, ti božím stolem zhrdají a svaté anjely smucují a boha neposlúchají. A protož každý připrav sě krásně, aby s bohem mohl čistě obědvati a jeho svaté tělo duostojně přijímati. Neb ktož s ním nechtě zde kvasiti, toho on vyžene z nebeského královstvie. A ktož přijme nedóstojně, ten svú duši svieže a osidla hřiechy a své srdce umdlí a své oči oslepí a boží milost ztratí a črtóm sě poručí a svú duši odsúdí na zatratěnie a pošle ji do horúcieho pekla. Jako Jidáš, jenž přijal božie tělo a mysle boha proraditi, a hned veň črt vstúpil, že vstav od stola běžal k Židóm a prodal i proradil jim syna božieho, a potom zželilo sě jemu, povrh penieze i oběsil se a črté vzeli jeho duši do horúcieho pekla.

A protož, ktož v hřiešiech stojí a nechtě jich ostati ani sě jich zpoviedati ani pokánie učiniti a zpoviedaje sě nechtě hřiechóv ostati a myslí potom viece hřešiti a chtě jedno božie tělo vylúditi a pro lidi více přijímá božie tělo, ten by mohl radějie bláta pojésći, nežli božie tělo přijieti. Jakož svatý Pavel praví a řka: „Ktož neduostojně přijímá tělo boží, ten sě odsuzuje božie milostí.“ A protož, komuž jest neodpuščeno přijímati a komuž jest zapověděno, aby nepřistúpali, aby sobě nepřijali věčného zatratěnie, nebo nejsú hodni přijímati těla božieho. A kteříž sú toho hodni a ješto jim jest odpuščeno, aby toho nezameškali, aby nábožně a pokorně přistúpili a božie tělo přijímali sobě na zdraví a na sčestie a chřiechóm na odpuščenie a duši na spasenie.

Čtvrté, jakož ten Josef složiv s kříže tělo božie i vložil v nový hrob, v němž žádný nikdy neležal. Takéž každý křesťan má srdečně žádati těla božieho a nábožně je přijieti a položiti je v svém čistém srdci, v němž by ižádný hřiech nebyl, aby nevyhnal z svého srdce krále nebeského. Páté, že ten Jozep přiložil hrob boží kamenem, též každý křesťan má přiložiti své srdce kamenem, točiž náboženstvím a dobrými skutky, aby jemu diábli neukradli božie milosti a zlí skutkové nevyhnali jemu přijatého těla božieho. Šesté, jakož Josef pochoval božie tělo čstně a duostojně i šel do svéj vlasti, též každý křesťan šlechetný a dobrý, ktyž božie tělo přijme, má vstúpiti v dobré skutky a choditi rád ku božie službě a bohu snažně slúžiti, aby mohl zde dojíti všeho dobrého a potom aby jeho duše šla do věčné Arimatie etc.cizojazyčný text

De Resureccionecizojazyčný text

Hec est dies, quam fecit Dominus, exultemus et letemur in ea etc.cizojazyčný text Tato slova píše svatý David v Žaltáři

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 17 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).