[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[198v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupceztratí a svú[3170]svú: ſſw duši umdlí a umoří. Neb jakož tělo umře bez pokrmu, takéž dušě umře bez božieho těla. Šesté, ktož kolivěk přijímá božie tělo, ten bude s bohem obědvati a s anjely v nebesiech kvasiti. Jakož svatý David praví a řka: „Anjelského chleba lidé požívají, a ktož nechtie chleba božieho, točiž těla božieho přijímati, ti božím stolem zhrdají a svaté anjely smucují a boha neposlúchají. A protož každý připrav sě krásně, aby s bohem mohl čistě obědvati a jeho svaté tělo duostojně přijímati. Neb ktož s ním nechtě zde kvasiti, toho on vyžene z nebeského královstvie[3171]královstvie: kralouſt. A ktož přijme nedóstojně, ten svú duši svieže a osidla hřiechy a své srdce umdlí a své oči oslepí a boží milost ztratí a črtóm sě poručí a svú duši odsúdí na zatratěnie[3172]zatratěnie: zatratyenye a pošle ji do horúcieho pekla. Jako Jidáš, jenž přijal božie tělo a mysle boha proraditi, a hned veň črt vstúpil, že vstav od stola běžal k Židóm a prodal i proradil jim syna božieho, a potom zželilo sě jemu, povrh penieze i oběsil se a črté vzeli jeho duši do horúcieho pekla.

A protož, ktož v hřiešiech stojí a nechtě jich ostati ani sě jich zpoviedati ani pokánie učiniti a zpoviedaje sě nechtě hřiechóv ostati a myslí potom viece hřešiti a chtě jedno božie tělo vylúditi a pro lidi více přijímá božie tělo, ten by mohl radějie bláta pojésći[3173]pojésći: pogeſczy, nežli božie tělo přijieti. Jakož [b]označení sloupcesvatý Pavel praví a řka: „Ktož neduostojně přijímá tělo boží, ten sě odsuzuje[3174]odsuzuje: odſuzugie božie milostí.“ A protož, komuž jest neodpuščeno přijímati a komuž jest zapověděno, aby nepřistúpali, aby sobě nepřijali věčného zatratěnie[3175]zatratěnie: zatratienye, nebo nejsú hodni přijímati těla božieho. A kteříž[eh]kteříž] ktezzyz sú toho hodni a ješto jim jest odpuščeno, aby toho nezameškali, aby nábožně a pokorně přistúpili a božie tělo přijímali sobě na zdraví a na sčestie a chřiechóm na odpuščenie a duši na spasenie.

Čtvrté, jakož ten Josef složiv s kříže tělo božie i vložil v nový hrob, v němž žádný nikdy neležal. Takéž každý křesťan má srdečně žádati těla božieho a nábožně je[3176]je: gie přijieti a položiti je[3177]je: gye v svém čistém srdci, v němž by ižádný hřiech nebyl, aby nevyhnal z svého srdce krále nebeského. Páté, že ten Jozep přiložil hrob boží kamenem, též každý křesťan má přiložiti své srdce kamenem, točiž náboženstvím a dobrými skutky, aby jemu diábli neukradli božie milosti a zlí skutkové nevyhnali jemu přijatého těla božieho. Šesté, jakož Josef pochoval božie tělo čstně a duostojně i šel do svéj vlasti, též každý křesťan šlechetný a dobrý, ktyž božie tělo přijme, má vstúpiti v dobré skutky a choditi rád ku[ei]ku] kuo božie službě a bohu snažně slúžiti, aby mohl zde dojíti všeho dobrého a potom aby jeho duše šla do věčné Arimatie etc.cizojazyčný text

De Resureccionecizojazyčný text[ej]Resureccione] Sureccione

Hec est dies, quam fecit Dominus, exultemus et letemur in ea etc.cizojazyčný text[3178]Ps 117,24 Tato slova píše[3179]píše: pyſye svatý David v Žaltáři

X
3170svú: ſſw
3171královstvie: kralouſt
3172zatratěnie: zatratyenye
3173pojésći: pogeſczy
3174odsuzuje: odſuzugie
3175zatratěnie: zatratienye
ehkteříž] ktezzyz
3176je: gie
3177je: gye
eiku] kuo
ejResureccione] Sureccione
3179píše: pyſye
3178Ps 117,24
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 7 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).