[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

dvanáste chudých k stolu. A když sediechu za stolem, uzře jich svatý Řehoř třináste a povolav podstolé nebo sluhy i vece jemu a řka: „Však sem kázal jedno dvanáste pojieti, a tys jich pojal třináste.“ Tehdy on vece a řka: „Otče svatý, jednoť jich jest dvanáste.“ Tehdy svatý Řehoř poče na toho třinástého hleděti, an měni svú tvář, jednak stár, jednak mlád. A vstav svatý Řehoř od stola, povola jeho do své komory, i zakle jej boží mocí a řka: „Pověz mi, kdos ty.“ An jemu vece: „Já sem anjel boží, jemužs ty dával penieze a střiebrnú mísu, i poslán sem od boha k tobě, abych tebe střiehl až do tvé smrti ode všeho zlého.“ Třetie odplata jest jeho, že anjelský hlas za svého zdravie slýchal, že když jednu mši svatú slúžieše i vece „buoh s vámi“, žáci zameškachu řéći „i s tvým duchem“, tehdy anjelé vecechu „et cum Spiritu tuo“cizojazyčný text. A protož když v tom kostele papež slúží, žáci jemu neodpoviedají. Čtvrtá odplata, že duši z pekla vykúpil, uslyšav, že ćiesař Trojan byl velmě spravedlný na súdě. Když jeho syn na koni honě, potlačil bieše syna jednéj vdově, ana plačíći jide před ćiesaře, an jie káza dáti svého syna za jejieho syna a velikým zbožím ji nada. A tak svatý Řehoř poče za toho ćiesaře boha prositi, že vždy z pekla jeho duši vykúpi, ješto sě ižádný svatý nesměl o to pokusiti. Pátá odplata byla, že viděl syna božieho v jeho tělesenství a svatý oplatek obrátil v tělo božie, že bylo jako jiné maso, a potom skonal dobrú smrtí a vzal odplatu v nebeském království.

Sermo de sancto Benedictocizojazyčný text

Dilectus Deo et hominibus, cuius memoria in benediccione est.cizojazyčný text Tato slova píše múdrý Šalomún a řka: „Milý bohu a lidu, jehož pamět u požehnání jest.“ Ta sú slova pověděna o Mojžiešovi, ješto Židy vyvedl z Ejipta a přes moře je vedl na púšč, a potom vedl jě do svatéj země. Jenž jest mnoho protivenstvie od Židóv trpěl, takže jednú chtiechu jej ukamenovati, by byl neutekl do chrámu. Takéž svatý Benedikt vyvodí z Ejipta na púšč, točiž s tohoto světa do kláštera, ktež musie ostati všie své vóle a rozkoši a všech hřiechóv. Skroze Ejipt znamenává sě tento svět, jenž jest naplněn všie žalosti a všie zlosti. A z kláštera dovodí jich duše do nebeského královstvie. Jakožto sě čte o nem, když bieše opat umřel v jednom klášteře, tehdy vešken sňatek přijide k svatému Benediktu, prosiece jeho, by byl opatem. An prosieše, aby jeho toho zbavili a řka: „Nejsemť já k tomu podoben ani sem toho hoden“, avšak pro jich prosbu musí sě v to uvázati. A když jim veléše zákon právě držeti, oni sobě sami lajiechu z toho, že jsú jeho kdy opatem zvolili a učinili, i chtiechu jej otráviti, víno s jedem dachu jemu píti. An požehnav svatým křížem jako kamenem tu sklenići rozbi, urozuměv tomu, že sú jeho chtěli otráviti. Vstav i vece: „Buoh sě smiluj nad vámi, bratřie, však sem vám pověděl, že nebudu vám míl.“ I jide od nich a by na púšči a tu přebýval bohu slúže. Pro trojí věc byl jest bohu míl svatý Benedikt,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 17 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).