[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

jsa dietětem plakal, leže v jesličkách, jenž radoval sě s anjeli na nebesiech, také dnes srovnal sě veliký. Jakož praví Isaiáš: „Já naplním zemi i nebe svú velikostí.“ Neb jest tak veliký buoh, že jest pod zemí i na zemi i podlé země i nad zemí a vešken svět svú rukú drží, jehož vešken svět nemóže objieti. Ten sě dnes učinil tak mál, že sě shrnul na malých jesličkách a na rukú svaté Mařie, nebo jest neměl komnaty ani drahého ložě. Ó, jakú jest radost měla svatá Maří, králevna nebeská, když jest jej porodila beze všie bolesti. Jeho moc ukázána na králi Oktaviánu, jenž byl mocný a přesčastný, i povola Sibily, dcsery jednoho krále pohanského, a ta bieše prorokyně. A když přijide, ukáza tomu králi v slunci děvečku, ana syna drží na svú rukú, i vece královi: „To dietě bude věcší než ty, jehož dievka narodí a dievkú ostane.“ Tehdy král vece: „Nechti, by sě komu lidé klaněli, než bohu a tomu děťátku.“ Také dnes bohatý učinil sě chudým, aby ny chudé učinil bohaté, neb v jeho rukú sú všechni pokladové, a ty rozdává, komuž on čso chtě, a odejme, komuž on čso chtě. A tak ten dnes byl chud, že nemohl mieti pod svú hlavú podušky ani koltry ani hospody, a to vše pro ny, aby nás obohatěl svú milostí. A nechtěl pro ny ižádného poslati posla, jedno sám přišel, aby nás hřiešné a smutné na tomto světě utěšil. Na to mámy příklad na jednom pústeníku, jenž nechtěl jíti do nebes s apoštoly ani s anjeli, [ani s ]text doplněný editorem svatú Maří, až poň přišel sám buoh i pojal jej do nebeského královstvie. Jegož mně i vám etc.cizojazyčný text

De eodem sermocizojazyčný text

Božie narozenie jest počátek našeho spasenie, toho dle každý kněz má dnes tři mše slúžiti. Prvá mše bývá v noći, ješto kuři pějí s jitřní zajedno. Ta mšě znamenává božie narozenie věčně, ješto sě jest narodil syn boží z uotce bez mateře před počátkem všeho světa, to jest nám velmě tajně, jako by bylo v noci. A takže sě ta mše znamenává ten čas, jenž byl bez zákona od Adama až do Mojžieše. A ti sú byli jako v noci a skrze božie narozenie sú vykúpeni, a ta prvá mše jest vykúpenie všemu světu. A tu každý móž sobě uprositi zdravie tohoto léta. Zameškáš li tu mši, zameškáš své zdravie, protož nebuďť žel ani teskno téj noci bdieti na svatéj jitřní a na mši, ať by buoh zavítal k tobě do tvého srdce dáti zdravie a vše dobré. Jako jest anjel zvěstoval pastuškám, kteřížto sú bděli nad svými stády, ale ne těm, kteříž sú spali, a řka: „Narodil sě spasitel všeho světa, a toť vám znamenie, jděte do Betlehema, naleznete dietě v rúšku obinuté a v jesličkách položené.“ A tu hned množstvie anjelů počechu zpievati a řkúce: „Chvála bohu na nebesiech i na zemi pokoj lidem i zdravie.“ Ti pastuškové všechni sú byli nezdrávi toho léta. Takéž my máme bdieti na téj mši a v náboženství státi a prositi boha, aby nám ráčil dáti zdravie tohoto léta a dočekati ve zdraví siehož roku. A ráčí nám dáti všem hřiechóm odpuščení.

O tom se čte, že svatá Anastazia, jenž také jako toho dne na boží narození byla sě urodila, zlámána na obú rukú, a byla dsi jednoho kováře tu u Betlémě. A když svatá Maří porodila syna božieho, ana k nie přiběhla i byla s ní tu celú noc. A svatá Maří vece jie: „Anastazia, vezmi mé dietě.“ Ana vece: „Mám ruce zlámané.“ A svatá Maří vece: „Dotkni sě jeho.“ A jakž

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 17 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).