svrchovánie, šlechetností. A také Božstvie jeho bude účastna, jeho moci, jeho múdrosti a jeho té dobré vuole, když tak bude v jednotě s Bohem. Aj, jak jsme účastni moci jeho, když chcem toho požívati! To vše muožem k spasenie svému, což sě v nás líbí Bohu, abychom mohli a jak bychom mohli. A toť svědčí svatý Pavel řka: Věrnýť jest Bóh, ještoť nepřepúštie na nás pokušenie nadto, nežli bychom snésti mohli, ale dá s pokušením příčinu, jíž bychom mohli to přemoci pokušenie. A opět die svatý Pavel: Všecko mohu v tom, ješto mne posiluje. Toho jest v nás žádal řka v jiném miestě: Nepřestáváme, modléc sě za vás, abyšte sě duostojně před Bohem obierali, ve všem sě líbiece Bohu, ve všelikém skutce dobrém, užitek činiec a rostúc v umění Božiem, ve všeliké šlechetnosti jsúc posíleni podlé moci jasnosti jeho. Jsme také účastni múdrosti jeho, jsúc s ním v jednotě, že muož každý řéci, úd jsa jeho v svatém kostele: On mi jest dal toho, což jest, poznánie pravé. A tu múdrost tehdy právě máme, když každá věc vonie nám tak, jakž jest, že umějíc to rozeznati, že jest všecko světské nestatečné, lacin nám svět bude, a že jsú statečné nebeské věci, žádáme jich; a když vieme, co jest vuole Božie dobrá, co, ješto sě dobře líbí, a co svrchovaná. Takéž účastni jsme dobré vuole jeho, když to, což muožem v moci jeho a umění [máme]text doplněný editorem v múdrosti jeho, budem také i skutkem chtieti v jeho vuoli naplniti. Od toho trého jako od kořene pochodí vše člověčie dobré. A toho rač nám dopomoci, Hospodine. Amen.
V próvodní neděli tato řeč
Aby lid obecný přijímal vešken pod obojí osobú tělo a krev Buoží, viklefové dovodie toho řečí onú Pána Krista, jakož psána stojí v šesté kapitole svatého Jana: Nebudete li jiesti těla Syna člověčieho a krve jeho nebudete li píti, nebudete jmieti života věčného. Odpověz jim k tomu, že to písmo nemá tak upřiemo rozuměno býti, jakož