nechtěli, jakž najprv byl jim přikázal, požehnav sě vystúpil z lodí[, šel po vodě jako po zemi]text doplněný editorem[261]doplněno podle rukopisu NK XVII.C.15. Toť se jest v Švábiech stalo, a Kumrát jmeno bylo biskupu tomu. A město slóve Konstantina, a tuť jest to veliké jezero, jakožť mi jest pravil odtud jeden.
Také běch řekl pověděti, které jest pósty držeti najlép. Najlépť jest držeti pósty od kostela přikázané: Tento puost, suché dni, vigiljie, křížové dni a pátky z dobrého obyčeje máme držeti, abychom toho dne jměli utrpenie; neb toho dne trpěl za nás náš Pán Kristus, a také Adam a Eva toho dne snědli jablko zapověděné. I jest nám podobné toho dne jmieti v krmi utrpenie. V sobotu nejieme masa, že jest ten den Kristus ležal mrtev. A někto nejedí v středu také masa, že toho dne prodal Judáš Krista. Ktožť pak přikázané pósty rúšejí pro své vymyšlené, nemúdřeť činie a bláznově. Lépeť jest poslušenství držiec a s obcí postiti sě, než sobě cos vymysléc obvláštnieho. Protožť die svatý Pavel: S rozumem buď služba Boží Bohu! A toho nám pomoz, Hospodine, a abychom tento puost tak zvedli, abychom nalezli Boží milost! Amen.
V květnú neděli
Aj, král tvuoj přišel tobě krotce sedě na oslíku! Král latíně slóve rexcizojazyčný text, a to slovo netolik jde v latinském rozumu od kralovánie, ale také i odtud móž slúti rexcizojazyčný text, že pořiedí. Neb nemuož lid státi dobře, jakž nenie krále, ješto by lid pořiedil v svém královstvie. I nalézáme královstvo troje, a tak budú i třie králi. Vizmež, kterého královstva jest ten král, o němž die prorok: Aj, král tvój! Jest král světský, ješto pořiedí a má pořiediti světské královstvo. Jest král nebeský, ješto i královstvo světské pořiedí k svému královstvu nebeskému, ješto jest královstvo plné pravdy a útěchy. A jest král nade všemi syny pýchy. To jest zlý král ďábel, král zlého královstva pekelného. K tomu královstvu a pod toho krále slušejí všichni ti, ješto jsú neřádně živi v svých činech, v řečech neb v myšlení. Neb to pekelné královstvo jest ve všem neřádu,