Vavřinec z Březové: [Snář Vavřince z Březové, stockholmský rukopis]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. G 10, č. 412, s. 41–256. Editor Hořejší, Michal. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

Pakli který z těch jie, dójde statku žádného vedlé jakosti a chuti jedenie. Pakli jich peřie nalezne, penieze nalezne rovné. Ale druzí skrze ty ptáky znamenají dvorské lidi, protože královu osobu moře okazuje.

XXI. O vrabciech dómysl ejipských

Slyší li kto vrabce nebo králíka nebo penkavu zpievajíce, uslyší haněnie od přietele. Pakli slyší jich mnoho zpievajíce v domu, mnoho také uslyší haněnie. Pakli kto vidí, ano mnoho ptákóv do jeho domu se slétlo, umrlec bude v tom domu.

XXII. O sově, výru a sýci. Perských

Sova, výr, sýc zloděje a zlého posla znamenají a opuštěnie miesta, v němž ve snách jsúc viděni.

Počínají se osmé knihy

Rozdiel prvý, o sršniech a štmelech dómysl indiských mudrcóv

Sršňové a šťmelové znamenají lapky. Protož, spatří li kto ve snách, ano sršňové žlutí přiletěli do kterého kraje, do toho kraje přijedú lapky. A jestliže ti sršňové štípie lidí, i lapky lidem uškodie. Pakli ti sršňové neškodie lidem ve snách, ani lapky uškodie lidem najevě. Pakli budú sršňové dýmem zapuzeni, i lapky bojiece se utekú.

II. O včelách. Indiských a perských

Včely těžarné lidi znamenají. Protož ktož nalezne včel roj, nalezne slúhy těžarné. Pakli jest chudý, obohatie. Pakli král nebo knieže to vidí, nalezne lid užitečný k službě své. Pakli kto nalezne plást strdi, dosiehne sbožie cizím úsilím dobyté. Pakli kto úly ztratí se včelami, ztratí slúhy těžarné.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).