[Sbírka kázání založených na legendách]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. G 10, č. 456, 195 fol. Editoři Janosik-Bielski, Marek, Svobodová, Andrea, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

proto, že jest naše pravé tělesenstvie na se vzal, proto staré právo drže, jest obřezán, aby skrze jeho prolitie nejměli lidé do jeho tělesenstvie dolíčenie ujištěné. Druhé proto se obřezati dopustil, aby židé ižádné omluvy neměli a nemohli proti němu řéci: „Proto sme tebe nepřijali, že jsi ustavení našich starých nedržal.“ A třetie proto, aby se jeho svaté božstvie před diábly v jeho tělesenství tajilo. Neb obřezánie těch časuov bylo jest proti prvorozenému hřiechu, proněž diábli vidúce, ano jeho obřezují, mněli jsú, by tomu dietěti jako i jinému očištěnie třeba bylo. Třetie ten cierkev svatá den slaví pro ochtáb božieho narozenie, neb poněvadž jiných svatých křesťanská obec ctí, mnohem viece ochtáb našeho milého spasitele slaviti máme. Jemužto chvála věky věkoma. Amen.

In Epiphania Dominicizojazyčný text

Když se Ježíš narodil v Betlémě za časuov krále Heroda, tehda třé králi Kaspar, Melchior a Baltazar od východu slunce do Jeruzaléma přijevše, tázali se řkúce: „Kde jest ten, ješto se jest narodil, král židovský? Viděli sme jeho hvězdu na vzchod slunce a teď sme přijeli, abychme se klaněli jemu.“ Uslyšav to od nich král Herodes, zamútil se a s ním vešken Jeruzalém. A tu jest otázka, proč jsú třé králi přijeli do Jeruzaléma, poněvadž se tu Ježíš nenarodil. Ale jinde k tomu odpoviedá sv. Remigius řka, že ti třé králi narozenie Jezukristovo sú věděli, ale v kterém městě, toho sú nevěděli. A protož jsú do Jeruzaléma jako do najvyššieho města židovského přijeli a do najhlavnějšieho, za to majíce, že by se to přeslavné dietě nemělo jinde naroditi než v tom městě, kteréž jest hlava všeho královstvie židovského. A také, že by se spieše toho svatého dietěte tu doptali a také proto, aby židé žádné omluvy neměli. Neb chtěl toho buoh, aby od cizích neznámých pohanských lidí o narození toho svatého dietěte uslyšiece, toho zjevnú hanbu měli, že jsú oni z dalekých vlastí přijevše, svého spasitele hledali, jehož židé, byvše v téj vlasti blíž, odtud hledati netbali. O tom také píše sv. Jan Zlatoustý a řka, že sem to v jedněch starých knihách nalezl, že jedni divní hvězdáři a mudrci pro to proroctvie, kteréž Balaam prorokoval, že se měla hvězda ukázati světu, proněžto volili jsú dvanácte mudrcuov hvězdářuov, ješto na každý měsiec na jednu horu vysokú vzendúc, tři dni tu přebývali, prosíc boha, aby jim tu hvězdu ráčil ukázati, o niež jest Balaam prorokoval. A když jednoho času toho dne, kterýž se jest pán Ježíš narodil, na tu horu vešli, a vzezřevše vzhuoru,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 20 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).