[49]číslo strany tisku3, 30; ty svátek smilníš aneb o smilstvie úmyslem stojíš HusE. 2, 73; pošlu posla, anebo přijdu sám; aneboť se kruh světa boří, aneboť buoh násilé přirozenie trpí ŠtítV. 179; popadni pacholka s některú i řkú: nebť jest hrdlo dáti, neb ji za ženu mieti HusE. 1, 198; ne prosím, nýbrž práva svého žádám; bratrstvo nevázalo se na žádný stav, nýbrž dopouštělo přístup každému TomP. 1, 202; my v Čechách nesjednáváme sě v měrách, nébrž v jednom městě v Praze jiná měřicě jest na Novém městě a jiná na Malé straně HusE. 2, 36; –
mistři čeští schvalovali návrh poslů francouzských; mistři němečtí odporovali mu TomP. 3, 467 (věta B připojena k větě A beze spojky); stój to dlúho nebo krátko, někdy zlost vyjde na jevo ŠtítV. 155; čeled bohatcě vidiena jest plačície, anjelé nebyli sú vidieni radující sě HusE. 2, 245.
4. Souvětí odporovací se spojovacími slovci nejen, netoliko – nýbrž i, ale i, ale také je smyslem slučovací (a stupňovací). Na př.: netoliko svoluji, ale také žádám.
77. Souvětí příčinné.
1. Souvětí příčinné (kausální) jest, kde věta B vyslovuje příčinu toho co jest vysloveno v A. Věta B připojuje se k A ve smyslu spojky neboť, t. j buď spojkou neboť samou, nebo nějakou jinou smyslu podobného, nebo beze spojky, ale tak, že by tam spojka neboť býti mohla.
Souvětí toto lze tedy naznačiti vzorcem: A, neboť B.
2. Spojovací slovce v souvětí příčinném bývají: neboť, nebo (= neboť), neb, nebť; -ť, vždyť; totiž atp.
3. Příklady: s bláznem nebeř rady, nebo nebude moci zatajiti slova; bděte, neb neviete dne ani hodiny HusE. 1, 20; buďte hotovi, neb kterú hodinu nemníte, syn člověka přijde tamt. 1, 12; Buoh nemá tělestných údóv, neb jest duch tamt. 1, 12; vší snažností ostřiehaj srdce, neboť z něho pochodí život ŠtítV. 265; učte se ode mne, nebť jsem tichý a pokorný srdcem tamt. 230; radujte se vespolek, nebť odplata vaše mnohá jest v nebesiech HusE. 2, 224; neboj se, jsemť s tebou; jdi od nás, nechcemť učení tvých cest ŠtítV. 176; douſaj, synu, odpúštějíť sě hřiechové tvoji HusE. 1, 33; neboj se, vždyť jsem s tebou; záměry tyto přetrhla smrt nenadálá. Arcibiskup Zbyněk dojel totiž z Litomyšle jen do Prešpurka TomP. 3, 497; lúpež chudiny jest v domiech vašich, neb totiž pro náklady na pýchu lúpena bývá chudina ŠtítV. 120; ti proto mají břicha veliká, neb žerú nesvětiece svátka HusE. 1, 123; proto jest ten věk opušťen, neb nenie zavázán k práci u vinici tamt. 2, 65 (proto – nebo = nč. proto – že, poněvadž, t. j. v jazyku starém je souvětí souřadné, v jazyku novém pak podřadné); –