[367]číslo strany tiskuEvZimn. 9, nč. jednoho dne Us., dně prvého a dně osmého EvOl. 175ᵃ, prvního… dne Us.; (v Asii) dvakrát léta ktvú osenie AlxV. 616; děťátko, nesa v košíčku tři jablka a tři róžě února měsiecě Modl. 179ᵃ, jestliže měsíce března slyšíme hřmíti Šefl. 91, jestliže června mrazíček bývá t., jestli dubna luka se zelenají t.
Genitiv tento podle významu svého nazývá se časový.
2. Příslovečné určení míry prostorové a časové, na otázky jak veliký? jak starý? jak daleko? jak dlouho? atp. (jak v otázkách těchto = kolik). Je to podle významu genitiv měrový a vyskýtá se v jazyku starším, zřídka v novém.
Na př.: ti piedimužíkové jsú ledva čtyř pědí Mand. 65ᵇ; diera asa tří čtvrtí lokte veliká Lobk. 114ᵇ; zed vysokú asa tří člověkuov t. 62ᵃ; muž jest držal tresť šesti loket Alb. 88ᵃ; tlúště jeho bieše piedi Ol. 2. Par. 4, 5; čtyr loket bylo každé umyvadlo Nudožer. 91ᵃ; by nebyl stár let pětidcát nebo šestidcát AlxV. 386; nechali sme je (ostrovy) snad paterajch honóv po levé ruce Lobk. 28ᵇ; že (člověk) jedné hodiny modle se bohu viece zíšče, než stojí za celý svět Kruml. 323ᵃ.
3. Za příslovečný genitiv způsobu pokládá Miklosich 4, 467 také volky nevolky a slc. ukradomky. Slova tato nemají dokladů starých, jsou nepochybně nová, ustrojená podle česky, latinsky, hnedky a j.
264. Některé drobnosti.
1. Napodobením latiny a chybným překladem z latiny vyskýtá se genitiv absolutní. Za lat. ablativ bývá v češtině často právem genitiv. Proto analogií brán genit. také na přeložení latins. ablativu absolutního. Jindy brán k tomu též instrumentál; v. v § 288.
Na př.: nemajících oněch, otkud by zaplatili, otpusti oběma EvZimn. 37, a nemajíce (sic!) jich, odkad by zaplatili non habentibus illis EvOl. Luk. 7, 42; ješče jich nedóvěřiece a divíce sě pro radost vecě EvVíd. Luk. 24, 41, a ješťe jich nevěřících a divúcích vecě jim EvZimn. 47; dně hodnieho przychodyeczye die festo mediante EvVíd. Jan 7, 14; a když to vece, vidúcích jich vzdvižen jest a oblak světlý přijal jej EvOl. 144ᵃ (Skutk. 1, 9); a sediecích jich a jedúcích vece jim Ježíš t. 252ᵃ (Mark. 14, 18); vstupujíce jich do Jeruzalema,… a dokonavše dně ostalo dietě v Jerusalemě tamt. 214; a vychodiece ho z lodie inhed potkal jej člověk t. 284ᵃ (Mark. 5, 2); vstupujíce Ježíšě v lodici… EvSeitst. Mat. 8, 23; potom tú dvú výtrženú maršálek inhed na kuoň vsedl illis duobus extractis GestaKl. 305; tehdy jeden z synóv Israhelských vjide k pracné nevěstce madianské, hlediece na to Mojžieše i všeho sboru synóv Israhelských vidente Moyse et omni turba… Lit. Num. 25, 6; otázky bývaly jinak jedněch a jinak jiných súdcí výpovědi činících VšehJ. 100; rozličná súduov zachovánie vypravována, jinak jiných súdcí výpovědi činících VšehK. 58ᵇ.