Příčiny k cíli vedoucí jsouť čest boží a spasení kajícího se. Tyť sou příčiny spolu spojeny a jedny druhý napomáhají a snadné jest to viděti, co jedna každá v svém pořádku napomáhá k vykonání toho, což se má státi. Dále kterak by toto mělo vyloženo býti vysvětlováními a potvrzováními z předešlých naučení, snadně tomu pilný učedlník porozuměti může.
Co z toho pochází, totiž o oužitcích a o oučincích. O 4. věci
Užitkové mají býti vysvětlení, zchválení, pojištění, v hromadu snešení, a kteříž falešné té věci přidávaní bývají, odporem svrženi ať jsou. Jako kdy kdo řekl, že ponižování se člověka zasluhuje odpuštění hříchu. Tomu jak odepříti, nahoře ukázáno.
O dobrém i zlém též věci užívání. O 5. věci
Jestli že by byla věc ve zlém užívání, to ukázati a potom právě tomu obcování zchváliti a předložiti.
O antithesibuscizojazyčný text. O 6. věci
Totiž o dvou věcech sobě odporných. Antithesescizojazyčný text nemají nikdež svého místa jistčího, ani v tomto způsobu učení, ani v jiných, ale zde i onde příčinou vysvětlení rozšíření a ozdobení mají vkládány býti. Nebo rhetorové soudí, že nic jiného v řeči tak neozdobuje jako antithesescizojazyčný text.
O učícím způsobu prostém, jenž slove synthesiscizojazyčný text (totiž skládající se v hromadu)
Vykládaní syntheticacizojazyčný text (totiž skládající se a jako z mnohých částek v hromadu jdoucí) začínáme od toho, což věc předešlo, a pomaličku po stupních skládáme to, což potřebného, dokudž by všecko, čehož k tomu třeba, v hromadu sebráno nebylo. Jako kdybychom chtěli promluviti o pokoji tom, kteréhož s Bohem užíváme, má nejprv podlé spůsobu syntheseoscizojazyčný text ukázáno býti:
1. co rozdělilo mezi námi a Bohem,
2. částky toho znepokojení,
3. prostředník,
4. nahražení bezpráví a škody, totiž dosti učinění,
5. smíření,
6. smlouva toho smíření,
7. pokoje ohlášení,
8. užitkové pokoje.
Toto jedno každé kdyby utvrzeno bylo, důvody ohraženo i svědectvím vysvětleno a příklady