Jsouť zajisté výkladové jako sloupové na rozcestí postavení, na nichž znamenáno, kam která cesta vede. Nebo jakož ty zprávy pocestného člověka, aby nepobloudil od přímé cesty, tak výborní výkladové jako za ruku povedou ještě nevelmi zběhlého čtenáře svatých písem. Kterýchžto postilí nemá potom vždycky užívati, ale když by potřeba kázala, jako pocestných sloupů na rozcestí postavených. Kdožť již obvykne, kterou cestou často chodívati, tomu netřeba těch znamení šetřiti. Tuto pak má vykladač písem napomenut býti, aby, na svou povinnost pamatuje, šetřil toho, kterak by dobře, přímě a snadně cestu posluchačům ukázal a pospíchajících nemeškal.
Zatím z tohoto promluvení i tomuto se srozumívá, jak by draze vážena měla býti psaní učedlníků apoštolských a jejich potomků, kteříž byli vykladači písem. Nebo těch všech následovati sluší potud, pokudž oni psaní prorockých a apoštolských se drží. A jestliže kdy odtud pobloudili, vizme, že sme všickni velmi ku pádu náchylní. A tak máme i příčinu k modlitbám, aby Bůh nedopouštěl nám padati v přehrozné bludy.
Kázání takto má formováno býti
Způsob ten, jímž se činí kázaní, jest jistá cesta a pravidlo ukazující, jak má formováno býti kázaní. Ale poněvadž to vše, o čemž má potřebně v církvi kázáno býti, není věc jednostejná, nemůž tedy ani jediná forma toho býti ukázána.
Protož již užitečné ukázati: 1. Nejprvé, kolikerým obyčejem kázaní činívána bývají. 2. Za tím, jak každé zvlášť mělo by zpraveno býti s užitkem, aby tak budoucím služebníkům nejsvětlejšího božího slova (nad niž nic světlejšího a důstojnějšího není) kratičká summovní forma činění kázaní vypsána byla, kterouž by oni, potomně vycvičení souce zvykem zpravování, dialektiky a réthoričské zprávy, rozhojniti sobě mohli.
Nevymejšlím pak tuto nových regulí, ale obecné dialektické a réthoričské zprávy k jistému předsevzetí připojím. A zvyk kázaní učených mužů, které sem kázati slejchal, těmito regulemi obsáhnúti chci, aby snáze jich následováno mohlo býti. Nebo samo následování mdlé by bylo, když by zpráv k němu se nedostávalo, čehož nahoře v předmluvě dotčeno.
Rozdílové kázaní
Nalézají se tedy v dvojím rozdíle činěná kázaní.