skutkům, v nichž chce Pán, abychme my chodili. (Pojištění.) Nebo jak by se to trefovalo, že sme my vysvobození od hříchů, avšak proto vykonávali bychme žádosti hřícha. Kdyžť praví svatý Pavel, že se ukázala milost boží spasitedlná všechněm lidem, abychom, odřeknouce se bezbožnosti a světských žádostí, střízlivě a spravedlivě živi byli. Jiného tím nic vypraviti nechtěl, než že ospravedlnění mají ovotce té spravedlnosti již dosti vydávati, (obsažení,) poněvadž již mocnými důvody utvrzeno jest to, že skrze evangelium hříchů odjetí se děje, zlořečenství zákona i hněvu božího. A na jejich místa vstupuje spravedlnost, spasení a věčný život pravý pro Krista, když v něj věříme. A že Bůh tomu chce, abychom my za to dobrodiní jej oslavovali, o něm vypravujíci, a ve všem světě na všem vděčnost prokazovali. Za tím tedy již to jde, že evangelium jest učení Bohem vynesené, v němž se zvěstuje to etc.,cizojazyčný text o čemž nahoře.
A takovým obyčejem když se s touto definicí vůkol jde, samo se to ukazuje, jak má odpíráno býti, kteříž by tomuto vysvětlení v evangelium odporovali, totiž že musí proposicí jedna proti druhé postavena býti, pravá zachována, nepravá preč zahnána skrze důvody.
A to jak by mělo býti učiněno, příkladem povysvětlím. Není nás tajno, že nepřátelé naši papeženci praví evangelium býti nový závazek o nemštění se, o zamítaní zboží, a aby nebylo přísaháno. Ale to tak jest, velmi nuzné vysvětlení není nesnadná věc k rozsouzení. Nebo to, což v počátku tuze stavějí za evangelium, jest závazek neb zákon, tak podobně jako Mojžíšův velice Bohu je a na nejvyšší s obětí užitku my věrou svatému evangelium dosahujeme. Zdaž nejsou přesvětlá slova svatého Pavla: Jestli že jest spravedlnost z zákona, Kristus nadarmo umřel. V dialektice o takovém odpíraní nepřátelském proposicím široce jest vypsáno. Ale tuto sluší připomenouti i to, což jest obecně užitečné k předložení. Čeho by mělo šetříno býti jakož v dovozováních, tak i v odporováních. Mezi kterýmižto věcmi jest tato.
Když již světlými důvody potvrdil by první aneb přední proposicí, tedy pořádkem důvody nepřátelské