O ozdobování důvodu
Ozdobování jest řeč, skrze níž důvod položený utvrzen i ošlechtěn bývá. Což konáno bývá promluvením plným, příčinou jeho i příčinou příčiny, ozdobou a zavírkou. Promluvení plný jest to, což hlavní věc předkládá jako čelo utvrzení. Příčina ukazuje, že jest dobré první promluvení plné, a ta má býti druhá částka důvodu. Příčina příčiny jest řeč, kteráž k oné první příčině jinou připojí. Potom ozdoba má vzata býti z sentecí řemeslně učiněné. Naposledy zavírka, jenž summu oněch prvních zbírá. Aby těmto zprávám a ozdobování mohlo srozumíno býti, jeden příklad položím.
Napřed povědíno, že nemůže žádný svou mocí zákonu božímu dosti učiniti. Za tím sou k tomu připojeny čtyři částky hlavní skrze snešení hlavních věcí, z nichž první byla, že zkušením to vidí všickni lidé. To nechť jest ozdobování propositioniscizojazyčný text takto: Zkušením všickni lidé to vědí, že zákonu božímu dosti učiniti nemohou. Příčina: Neb všickni lidé v sobě samých snadně to spatří, jak sou daleko od pravého a plného poslušenství božího zákona. Příčina té příčiny: Neb vidí, že zákon boží jest svatá a dokonalá regule života, oni pak že sou z přirození zkažení a mdlí. Ozdoba: