Hemming, Mikuláš: Mikuláše Hemminga umění kazatelské

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII F 40, 1r–51v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

služebník ukázal, že jest ta jeho povinnost nedostatky ukazovati etc.cizojazyčný text A potřeba mnohých, aby se nedomníval posluchač, že to z nějaké k němu nelibosti činíš. Tak učinil svatý Pavel při Korintských.

2. Aby v přimlouvání a pohrůžek dávání dokládal výminku pokání, aby sobě někdo nezoufal neb hrdla neodjal.

K čtenáři

Toť jest, výborný čtenáři, což sem usoudil za užitečné počátečním kazatelům poznamenati, a mám za to, že velmi užitečné bude mládencům (leč by mne domnívání svodilo) takové ukázání cesty. Což jest vše vzato z studnic dialektičských a rhetoričských. Ještě jako na zavírku o paměti poznamenám, neb to, což by nalezl i spořádal, jestli že by toho v paměti uměle nesložil, všeckoť by v nic přišlo.

O paměti

Dvojí pomoc paměti tuto položiti míním. 1. Jedna jest řemeslná, 2. druhá prostější.

Řemeslná má tyto dva stupně. 1. Aby byl pořádek věcí. 2. Počet jich. Tak vídáváte, že všecka svobodná umění předkládána bývají. Nebo jakož pořádek tomu chce, aby každá věc na svém místě postavena byla, v počátku, v prostředku i v cíli, tak počet i nejmenší částku té věci rozměří. Aby tomuto lépe srozumíno bylo, na čtveru tu věc rozdělím etc.cizojazyčný text

1. Aby věci dobře srozuměl a sumu její v mysli složil.

2. Artikule její hlavní v počtu aby měl.

3. Každého opět artikule částky jistým počtem aby obsáhl, jestliže by to mohlo býti, aspoň v nějaký verš neb rytm sobě to vnésti, jakž tak učení lidé dělají.

4. Aby věděl, na kterých místech a při kterých artikulích chce se na stranu uhnouti neb ku pohrůžkám, neb ku potěšení, napomínání aby sobě toho v mysli nezpletl, jakž se to těm přihází, kteříž těchto naučení nešetří. Když sobě který kazatel toto čtvero tak již spořádá, má se k tomu přistrojiti, aby se tomu všemu pořádně učil. Takový způsob v pamět uvozování kázaní jest nejlepší, kteréhož všickni učení muži následují. 2. Druhý způsob prostější jest těch, kteříž rhetoričského umění nezakusili, ten jest takový.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 26 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).