předložiti, k napomínaní hojnou příčinu vzíti. Jako učení z přítomného podobenství toto vezmi. 1. Pečlivost boží o naše spasení, nebo Bůh se přirovnává k bedlivému oráči, 2. důstojnost božího slova, 3. důstojnost přisluhování týmž slovem, 4. že nám a ďáblům má to přičítáno býti, jestliže ovotce božího slova nenese. Ale napomínaní mají brána býti z cíle podobenství. Přítomného podobenství cíle neb příčina toho tato byla.
1. Aby Pán vzbudil posluchače k zamilování slova božího, 2. aby potrestal nepilných, 3. aby potěšil poslušných. V takových však kázaních musí ještě větší mocnost a opravdovost i opatrnost býti. Tou příčinou abych i v této částce dosti učinil, dosti, sic nesnadně nětco ponapomohl počátečním kazatelům, toto dvé ještě předložím.
1. Kterak artikulové mají nalezeni býti.
2. Nalezi, jak by užitečné i hodné o nich mluveno býti mělo, na čemž (podlé mého soudu) všecka tato věc záleží.
O nalezení artikulův
Aby někdo ne hned to (jakž přísloví), co slina k ustům přinese, vypravoval a to jaký za artikul zvláštní měl, jakž ti mají to za obyčej, kteříž z každého téměř slovíčka chtí nětco uhoniti, nevelmi se na to ohlédajíce, přináleží li to k věci čili nic, kteří toliko toho hledají, aby za znamenité a umělé řemeslníky a vyhledávače artikulů jmíni byli. Potřeba jest k tomu zpráv, mezi kterými by jako mezi nějakými šraňky mysl vyhlédávající přímě zdržována byla. Ačkoli ta věc jest tak veliká, že v krátkých regulích zavřína býti nemůže, však počátečním obecnějších některých zpráv šetřiti jest dobré, kterých když budou následovati, i bezpečně, i užitečně učiti budou posluchače.
Nejprvé tedy po přečtení a již srozumění textu některému z svatých písem vzatému má vysledována býti příčina toho mluvení neb skutků, o čemž se tu čte. Potom summovní toho obsažení. Za tím cíl a užitek, což vše, jak by mělo činěno býti, v dialektice se to předkládá. Za tím hledati částek oné summy, o níž napřed, aneb propositionescizojazyčný text, totiž hlavních artikulů, s těmi potom nalezeny učí zacházeti podlé zpráv teď dole položených.
První regula
Jestli že první slovce subiectumcizojazyčný text bylo by k jedinému cíli se vztahující, na jeho místo jako po