Ještě někdy i z toho, což se jich přidrží, užitečné částky brány bývají, jako jestliže rodičové, pěstounové, ochráncové jsou netrefní, nesnadní, drsnatí, má li k nim ukazována býti uctivost, poslušenství a vděčnost i potud? A tak i z jiných okolo stojících věcí mnohé otázky množeny bývají. Ačkoli takové otázky teď nejposléz položené mohou dobře předkládány býti per occupationemcizojazyčný text jako takto, ale mohl by někdo říci: Pohleď, jestli že takové otázky rozvazovati budeš a vysvětlováním rozdělovati i podlé umělého ukázání i potrzovati a tak i ozdobovati, ne jedno kázaní o té věci budeš moci učiniti, ale tolik a tak mnoho, kolik můžeš částek odtud vyvésti. Ačť jest tak, že ne všickni artikulové takovou hojnost částek z sebe vydadí, však není žádný tak hubenej, aby několika z sebe nevydal, kteréžto musí se tak stavěti, jakž ukázáno z hlavního artikule. K čemuž nemálo, aby to právě učinil, nápomocníť mohou býti, (jestli že však umíš dialektiku,) praedicabiliacizojazyčný text a praedicamenta et doctrina de propositionibuscizojazyčný text etc.cizojazyčný text
O 2. věci: O hojném utvrzení
Hojné utvrzení děje se částkami pojišťování, snešením summovním hlavních věcí, ozdobením důvodů a odpíráním smyslu snášením se nesrovnávajícímu, opět musí pořádně povědíno býti.
O částkách pojišťování
Částky pojišťování v teologii sou troje:
1. První a nejběžnější jest, když z přivedení písem svatých světlých a zjevných děje se utvrzení věci. Jako že rodičové mají ctěni býti, důvod toho neb přikázaní čtvrté světle a zjevně vzní: Cti otce svého i matku svou. Itemcizojazyčný text že z víry jest spravedlnost, a ne z skutků. Nebo slovo boží tak praví, zavírku činíme, že člověk bývá spravedliv učiněn věrou bez skutkův zákona.
2. Druhá částka pojištění jest, kdyžkoli ne z světlých povědění utvrzuje se artikul, ale vzat bývá z jisté a nepohnutedlné zavírky. A takový způsob utvrzování jest opět dvůj, 1. prostý a 2. postranní.
Prostý neb přímý, když přímě nejprvnější zavírkou to, což má utvrzeno býti, ukázáno bývá, to pochází a locis, methodis, genere, specie, definitione, causis etc.cizojazyčný text Jako kdyby otázka byla, mají li mistři ctěni býti, od obecného povědění dobře zavřeš: Všickni předložení mají ctěni býti, tedy také mistři. Postranní pak ne tak z prosta zavírá to, čehož má dovésti, ale z odporujícího jemu naproti postaveného, odkuž skazí