Čtvrtý artikul, že víra v Krista jest prostředek neb nástroj, jímž lidé účastníci bývají učiněni dobrodiní Kristových. Pátý artikul odtud může vzat býti o božství Kristovu, nebo doufati máme v samého Boha. Tuto se praví, kdož v něj doufá, totiž v Krista, neb o něm tu mluví, blahoslavený jest. Jisté z toho jest, že Kristus jest pravý Bůh.
Šestá regule
Příčiny a pocházející z nich užitkové nikoli nemají zanedbáváni býti. Nebo jestliže se přikládá příčina, užitek její zavírá se v moci, jako u víře obecné známe se k Bohu všemohúcímu. Víra tedy odtud bere dvůj skutek: 1. Že Bůh může dobře činiti, kterýmž chce. 2. Že má tu možnost obránit ty, kteréž přijal v svou ochranu. Vezmeme k tomu světlý příklad při svátosti večeře Páně, z položení příčin a účinků jich můžeme užitečné artikule nalézti k přemyšlování o té svátosti, poněvadž večeře Páně jest svátost našeho skrze Krista vykoupení.
1. Nejprv slavení té večeře pouští nám v naší mysl přemyšlování o hříchu. Nebo pro hřích náš Pán umřel.
2. Druhé, ponouká nás ku pohledění na učiněnou oběť pro vykoupení lidského pokolení od svazku hřícha.
3. Třetí, důstojnost a sláva té oběti pobožným myslem toho naskýtá, aby netoliko o přísnosti hněvu Boha Otce, jenž zbyl Syna svého pro hříchy náše, a o nevypravitedlném milosrdenství božím, tak že nás přijímá na milost pro oběť Syna, ale také i o lásce téhož Syna, orodujícího za nás a na sebe hněv Otcův přijímajícího, rozsuzovati příčinu hojnou měli.
4. Čtvrté, pochází z přemyšlování o hříchu a hněvu božském skroušení srdce. Ale víra z nevypravitedlného božího milosrdenství a lásky Syna jeho a zaplacujícího za nás dluh vzbuzována bývá.
5. Páté, ta víra utvrzení a rozmnožení béře skrze užívaní té svátosti.
6. Šesté, víra již utvrzena a rozhojněna. Kdež jest, Bohu všelikterak vděčnost ukazuje, život svůj ctně, šlechetně a spravedlivě řídí. Bližního, s nimiž jednostejného vykoupení užívá, miluje. Ej, jakého učení, jak hojného, kterak pobožného přemyšlování o večeři Páně namítá takové položení! Nejprv příčin a potom účinků neb skutků jich.
Jiný příklad
Kristus mocností svou odpouští hříchy. Ten oučinek ukazuje Kristovo božství. Lotr trestal rouhajícího se Pánu tovaryše a Krista vzýval, odtud i nové toto se při něm vidí: zkormoucení nad hříchy, víra a nový život.
Sedmá regule
Hledej odporného tvému povědění, tolikéž i zavírky odporné odtud dvojnásobné artikul míti budeš.