stupních klásti obecnějšího, až přijdeš k druhému slovu vyššímu, jenž slove praedicatum.cizojazyčný text Příklad toho v žalmu 122, takto jest nejprv položeno: Zradoval sem se, dí David, že mi řečeno: Do domu Páně půjdeme. Tu viz dvě slova v té proposicí tato: Raduje se David. Idcizojazyčný text to první slove subiectum.cizojazyčný text Druhé praedicatum.cizojazyčný text Nejprv takovou proměnu slov učiň. David se raduje, když mu zvěstováno, že půjdeme do domu Páně. Vezmiž nejprv to slovo, kdo byl David.
1. Že král, 2. ouřadná osoba, 3. člověk.
To tak zpravě, připojž toto k druhému slovu, totiž ad praedicamentum,cizojazyčný text tímto obyčejem. Na králeť to náleží, aby se radoval, když má poddané, srovnávaj oni se s ním v náboženství, tolikéž přísluší na všecky v ouřadech postavené. Takováť radost měla býti všech lidí největší, když to sjednocení jest ku poctě boží. Pohleď, jakť mnohé artikule ta první regule dětinská téměř vydá, odkuds jiných nemálo věcí vyjíti může.
Druhá regula
Jestli že by místo druhého slova (totiž praedicaticizojazyčný text) kladl částky blízké jeho a potom i obecnější, tehdy se ukáže hojné nalezení artikulů. A té regule v historii Pána Krista vždycky šetřiti sluší. Jakž příklad toho výborný na Samaritánu malomocném vzývajícím Krista. Praeposicí jest taková: Kristus uzdravoval Samaritána. Kristus jest první slovo to, subiectum.cizojazyčný text Uzdravil Samaritána, to druhé, totiž praedicatum.cizojazyčný text Kladiž tu blízké částky, totiž Samaritán kdo byl, nalezneš, že byl téměř pohan, s nímž židé obcovati nechtěli. Itemcizojazyčný text byl bídný člověk nemožný, z toho tedy samo toto se ukazuje, že Kristus spomáhá všechněm pohanům, i bídným, a tak všelikému, kdož jej vzývá. Též i to odtud jde, jaký jest ouřad Mesiáše.
Třetí regula
Jestli že namísto prvního i druhého slovce proposicí přidával by po stupních částky jich menší neb větší i největší, tedyť hojnost věcí