Ozdoba: A takť jest pravé velmi to, což prorok vynáší. Všecky spravedlnosti naše že sou jako roucho nečisté ženy, kteréžto promluvení jak by pravé mohlo býti, jestli že by zkušením který člověk tomu odepříti mohl? Itemcizojazyčný text jiná ozdoba příkladem. Nebo jako strom mající kořen shnilý neb jedem nějakým napuštěný nikdy jinačejšího ovotce, kromě jedovaté vydati nemůže. Tak i člověk, jehož srdce jedem hříchu jest napuštěno, nemůže nikterakž čistého a plného poslušenství zákonu božímu dokázati. Itemcizojazyčný text jiná ozdoba jiným příkladem. Zdaž tomu svědectví nevydal Abel svou obětí? Nebylť by Bůh Abelovy oběti oblíbil, kdyby byl ten svatý muž v Krista nevěřil, když měl hříšné ospravedlňovati. Znalť jest i svůj hřích Abel, kterýž mu v tom překážku činil, aby zákonu božímu dosti nečinil. Neb byť se byl domníval, že dosti zákonu božímu může učiniti, nebylť by oběti obětoval. K témuž hodnověrný svědek David nechť jest připojen, kterýž ku Pánu Bohu volaje, zjevně vyznal, že nebude před obličejem jeho spravedliv učiněn žádný živý. Všickni se uchýlili a neužiteční učiněni praví. Zavírka: Poněvadž Davida máme za svědka, poněvadž jed hříchu cítíme {velký}marginální přípisek soudobou rukou […]text doplněný editorem[16]nečitelné slovo v přípisku, poněvadž pravost zákona a naši mrzutost spatřujeme, kdo prosím tak sbláznivým jsa smírčí, že dosti zákonu božímu učiniti může.
V tomto příkladu může poněkud užitek ozdobování spatřín býti, což kdyby o tom mělo šíře mluveno býti, z každé té částky opět celá řeč mohla by pojíti. Tak zacházeti i s jinými částkami snešení artikulů, což slove congeries.cizojazyčný text Odkud ne nesnadně mohou souditi studenti, jak veliký oužitek jest této zprávy. Protož užitečnou práci by před sebe vzali, jestliže by za drahný čas se v tom pocvičili. Neb odtud dosáhnou toho, že potom v kázaních svých tyto regule bez dlouhého myšlení na to samy se jim naskýtati budou.
O odpírání smyslu s naším se nesrovnávajícímu
Zpráva taková, jak by měl odpor učiněn býti, má v sobě míti nejprv předložení summy, potom vyzdvižení jí skrze odporující promluvení a potom rozvázání, o čemž napřed. Vlastní místo odporování tehdaž jest, když potvrzení věci se stane, a toho odporování ne vždycky třeba bývá, než když prvé odporný smysl našemu uveden v srdce posluchačů, tehdaž to může učiněno býti. Přístup