1. Aby sobě počtem aneb literami artikule poznamenal.
2. Aby, sobě to opětuje, pilně šetřil, jaká věc při kterémto znamení jest složená.
3. Všemu aby se zpaměti naučil. Nemálo kazateli napomáhá to, když sobě sám kázaní napíše, potom podlé teď daných zpráv je rozměří a mysli poručí. Neb ona to snáze učiní a zachová, což prvé vlastní ruka její poznamenala etc.cizojazyčný text
Beatitudo iustis melior manet. Brodae Ungaricae 13 Calendas Martij anno partim 70, partim 71.cizojazyčný text
Toto psání velmi užitečné učiněno jest od slavného muže Mikuláše Hemingia, kazatele v království dánském v městě Hafnia. Potom pak v českou řeč jest přenesena od Bartoloměje Justýna v Brodě Uherském léta 1571 s nemalými překážkami. Pročež na mnohých místech i v řečech i v slovích a v ušlechtilém zvuku jich nemalí sou nedostatkové. Ale toto jakž mohlo býti milého bratra a spolutovaryše v Kristově pravdě i v kázaní jí Jana Bersona M. Pán Bůh rač obraceti to vše k své cti a slávě a nám k věčnému spasení i bližním našim k nějvětšímu užitku. Amen.
O zbírce
2. Paralipomenon 24
4. Regum 2
Zákonu božímu žádný dosti učiniti nemůže.
Spravedlnost jest z víry.
Uchylování se na stranu v kázaní, příklady viz v epištole K židům.
Zavírka toho, že žádný nemůže zákonu dosti učiniti.
Připojení zase neb navrácení od vychýlení.
Zdařné přirození potřebuje čtveré věci.
Kteří praví, že slovo boží jest beze všeho pořádku a rozdělení, hrubě se na tom mejlí.
Kdo regulí následuje, v theologí i v jiných uměních dosáhne brzy zvyku.
Církevní rozdíly všech svatých písem.
Užitkové tři rozdělení písem svatých.
Víra má býti pracovitá.
Čtyřmi věcmi ohražen býti má vykladač písem svatých.
Co slovem božím zjeveno není, o to se nestarati.
Výklad ku pravidlu víry co jest.
Rozdělení písem svatých
Čtvero rozdělení písem svatých
1. Obecné a zvyklé a při tom menší
2. Theologův školních, ale jest troupovské
2. Výborné snad Hemingiovo
4. Od Řekův nalezené
Prvního sou dvě částky:
1. Zákon starý,
2. Zákon nový.