{co nemá bráno býti v základě, t. rúcho ložnie}marginální přípisek mladší rukou Dobrý a od starodávna zachovaný a potvrzený obyčej pro obecní poctivost uvedený jest, že ložnie rúcho a rúcho ku potřebě jednomu člověku, jest li samotnie, anebo muže a ženy, jsú li v manželství, příslušející, nebývalo bráno v základě pro dluhy súdem obdařené, avšak byl li by věřitel tak dobře biedný a chudý s dlužníkem aneb potřebnější nežli on, tehda o svrchupsaném fentování skrovně učiněném přísežní pilně pomyslé.
O základu přísahú obdržaném
Ten, ktož základem vládne, lépe muož přísahú na kříži dluh svuoj na základ obdržeti, nežli by jemu základ mohl od strany odporné odjat býti.
O základu obdrženie od hostě
Host slove ten, jenž jest cizozemec nebo také jest pod panstvím knížete jiného, a obdrží li takový penieze na měštěnínu a rychtář zpuosobí jemu základ, tohoť nepoveze z města, ale v měsckém súdu prodá, aniž jeho v lichvu zastaví, leč s odpuštěním měštěnína.
O obdržení základu od mnohých
Ktož by koli dovedl, že by jemu dědictvie neb některý základ prve byl zastaven neb zavázán, ten dřieve svój dluh postihne z toho základu, neb také die řehola práv: ktož jest první časem, mocnější jest právem, a ktož prve do mlýna přinese, dřiev jemu smelí.
Kostelních věcí v základě nebeř
Ižádný kupec, kramář, šenkéř neb jiný řemeslník okras kostelních v základu nebeř, leč s jistým svědectvím. Pakli kto proti tomu učiní, tak mnoho dá pokuty, za čež ta věc stojí, kteráž jemu byla zastavena.
Dokud základ má ležeti a kolikrát má před súdem oznámen býti
Ačkoli základ za věrdunk a výše od rychtáře daný přede třmi súdy měl by ohlášen býti, avšak byl li by základ věci takové, jenž by bez škody a bez zkázy za času tří súdóv, totiž za šest neděl nemohly by býti chovány, jakož jest maso v létě bité neb chléb v létě pečený nebo víno sezrálé aneb jiné k těm věcem podobné, ten základ od žalobníka toho dne, kteréhož jemu