služebníky rozumné a zvěhlasné. Jakož die Šalomún v Přísloví 17: „Vzácen jest služebník rozumný králi svému.“ Druhé, miloval jest Jana pro čistotu jeho panenskú. Neb jest byl panicem pravým. O tom die Šalomún v Přísloví 17: „Ktož miluje čistotu srdečnú, bude mieti přietele krále.“ Třětie, miloval jest pán Kristus Jana, neb on troje milovánie opustil jest pro pána Krista. Najprvé opustil jest přiezen a milovánie zemských věcí. Jakož die sv. Jakub: „Neviete li, že přiezen tohoto světa nepřietelkyně jest Bohu?“ A protož, ktož bude chtieti přietel býti tohoto světa nepřietel boží bývá ustaven.“ Druhé, že opustil otce i statek svój i následoval ho. Jakož die čtenie, Matúš 4. Třetie, že opustil i sám se. Neb podlé rady Kristovy zapřěl sám sebe a svój kříž zdvihl a následoval jeho, maje mysl hotovu umřieti pro něho. Jakož die jeden doktor, Petr Damian, v kázaní o svatém Janu: „Pro milovánie Kristovo tělesné milovánie opustil a samého se Krista nerozlučně přídržal.“ Pak dále sv. Jan se oznamuje, kterýžto zpolehl při večeři na prsech Páně etc.
Kázanie na nové léto
Obyčejným jménem a nazváním slavnost hodu dnešnieho slove nové léto. A to velmi podobně. Neb pán Kristus, jenž pro ny hřiešné nový člověk učiněn jest, novú krev počal jest jakožto dnešní den pro nás hřiešné prolévati. Nalézáme a čteme ve čteních, že Kristus, Spasitel náš, pětkrát proléval jest krev svú pro ny hřiešné. Prvé, jakožto dnes, osmý den při svém obřězování. A to jisté krve prolitie bylo jest závdavek a počátek našeho vykúpenie. Druhé, proléval jest krev svú při své modlitbě u veliký čtvrtek, kdežto, jakož die Lukáš 22: „Tak z vrúcieho srdce modléše se, že krvavý pot z jeho tváří a s jeho těla tečieše až na zemi.“ A to jisté krve prolitie bylo jest žádost našeho vykúpenie. Tak jest přielišně žádal našeho vykúpenie, jakož die svatý Augustin, že krópě jeho krvavé z něho tečiechu na zemi. Třetie, proléval jest krev v bičování u slúpu, Jan 19. A to jisté krve prolitie bylo jest našeho neduhu uzdravenie. Neb, jakož die prorok Izaiáš, že „jeho zsinalostí a otokem uzdraveni jsme“. Čtvrté, proléval jest krev v ukřižování, Jan 19. A to krve prolitie bylo jest mzda našeho vykúpenie. Neb v ty časy pán Kristus toho, čehož jest byl nepřijal, to jest vyplatil, to jest hřiechu lidského. Jehožto jest při svém narození nepřijal, ten jest hřiech svým