Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

oplzlých frejiech, ono u pýše přielišné, ono v neřádném smilství, v cizoložství, v obžerství a v jiných bezčíslných neřádiech, jimžto počtu nenie. A protož v těch ve všech městech, v nichž se dějí všecka bezprávie, násilé, falestvie křivé a jiné věci nepoctivé, tu a o tom městě ztracena bývá milost božie a spasenie duše etc.

Dále čtenie vypravuje, že tito třie králi, jsúc všichni v sieni a v domu krále Eroda, otázali sú, řkúce: „Kde jest,“ to jest ten Ježíš, „jenž se jest narodil král židovský?“ Jako by řekli: „V kterém miestě královstvie židovského narodil se jest?“ Nepochybují o jeho narození. Neb neřkú: „Narodil li se jest?“ Ale řkú: „Kde jest, jenž se jest narodil?“ I móž jim odpovědieno býti: Ležíť na poledne v jeslech a stkvie se v nebesiech. Jest na poledne v Betlémě. Jenž s námi jest byl na východ slunce. Amen.

Počíná se kázanie na Hromnice

Jakožto všemohúcí Spasitel, pán náš Ježíš, ráčil jest na tento svět přijíti, smrtedlnost a člověčenstvie na sě přijieti, ráčil se obřězovati, a to vše ne pro sě samého, ale pro nášě zlosti a hřiechy, též také cierkev svatá pamatuje, kterak jest ráčil býti do chrámu obětován, ne pro se, ale pro nás. Také Maria, matka jeho, jsúci panna čistá a nejsúci k tomu zavázána, ráčila jest dobrovolně očišťovánie podlé zákonu podstúpiti, ne aby ona toho potřěbovala, ale v tom jest svú velikú pokoru ukázala, tak že se jest v počtu hřiešných žen tiem skutkem položila, chtieci se Bohu, ale ne lidem slíbiti. A to jest proti pokrytcóm, kteříž toliko se hledají ne Bohu, ale lidem slíbiti. Ona jest chtěla očištěna býti podlé obyčeje zákonničieho, tiem znamenávajíc a ukazujíc, aby každá sě dušě zčistila. O kterémžto očišťování jest čtenie dnešnie svatého Lukáše v druhé kapitole: „Když jsú se naplnili dnové očištěnie Marie.“ Ukazuje nám čtenie toto, kterým obyčejem máme se čistiti na našich dušéch. Neb matky božie čištěnie bylo jest figura celé cierkve svaté, kterak se má čistiti i všeliká duše. Ale že již křěsťané vedlé Zákona nového nepotřěbují, aby manželé a jiní křěsťané čistili sě tak vedlé obyčeje Zákona starého, protož již jest nám potřěbie čištěnie duchovnieho. A že jsme všickni hřěšili a zmazáni na duši těžce všickni potřěbujeme očištěnie. O kterémžto očištění die a zkušování die Šalomún: „Jakožto ohněm zkušováno bývá střiebro a zlato v peci, tak Bóh zkušuje srdce,“ točiž pótkami a protivenstvím jako ohněm vyčišťuje

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).