Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

„Chody pravé čiňte nohám svým.“ Čtvrté, když bývá učiněn smiešením otporným, když totižto kdo chce slúžiti Bohu a sboží. Protož die: „Aby neklečeje, kto blúdil.“ A Písmo die, 3. Regumcizojazyčný text 18: „Dokovadž klécete na dvě straně? Jest li Pán Bóh váš pán, následujtež jeho. Pakliť jest Baal,“ to jest ďábel, „pán váš, následujtež ho.“ Páté a poslednie, máme obřězati nohy své, aby nechodily ke všelikému zlému, k rozsievaní sváróv, k vraždám a ke všelikým marnostem, ale šly k chvále boží. A tu, kdež by člověk nalezl své spasenie. Protož die Šalomún, Proverbiorum 1ºcizojazyčný text: „Synu mój, nechoď s nimi,“ to jest se zlými lidmi, „ale obrať nohy své ot stezek jich, neboť nohy jich ke zlému běžie. A prorok v žaltáři die: „Nohy jich rychlé jsú ku prolévání krve.“ A dolejie: „Setřenie a neštěstie na nohách jich. Cesty pokoje nepoznali svú. Nenie bázni božie před očima jich.“ Ktož takovým obyčejem na svých smyslech obřězán bude, tenť v budúciech časiech, totižto po své smrti, a konečně po súdném dni radovati se bude s tiemto slavným dietětem, pro nás hřiešné obřězaným, v království nebeském. Amen.

Kázanie na božie křstěnie

V dnešní epištole sv. prorok Izaiáš, jenž ji píše v šedesáté kapitole, rozmlúvá s každú duší v hřiešiech zatemněnú a ji laskavě napomíná, aby se probudila k východu nové světlosti, řka: „Vstaň, osvěť se, Jeruzaléme! Neboť jest přišlo světlo tvé a sláva božie nad tebú vzešla jest.“ Jeruzalém, jenž sě viděnie pokoje vykládá, znamenává každú duši k věčnému pokoji vzdychající. Ten zajisté Jeruzalém nynie povstati má. A oči mysli své má pozdvihnúti. Neb dnes přišel jest pán panující. Jehožto královstvie v jeho rukú, kteréžto slibuje dáti všem svým věrným a vyvoleným sluhám, řka: „Poďte, požehnaní otce mého, přijměte královstvie vám připravené ot počátka světa.“

Ale že dóstojenstvie králové toho potřebuje, když který král počíná v nově kralovati, tehdy jeho poddaní schodie se k němu, jeho za svého pána a krále přijímajíce. A ti, kteříž nemají daróv a daní obětovati, jakožto chudí k němu přichodiec, jeho svým králem a pánem vyznávajíc, jeho s poctivostí přijímají a jemu se poddávají. Též pán Ježíš, náš přědrahý král, když jest přišel s množstvím svatých andělóv na tento svět, aby na něm kraloval skrze milost svú, jakžto řečeno jest den narozenie jeho, chudí pastuškové

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).