Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

zjevil, jenž najprvé skrze obřězovánie a potom skrze křest ot viny i ot muky přišel jest člověka zprostiti a jemu nebeského královstvie bránu otevřieti. Pak vedlé obřězovánie Kristova troje věc se znamenává, totižto pokora, láska a pravost těla. Najprvé z pokory přijav obřězovánie, dosti jest učinil Židóm v tom, že se jest poddal zákonu, a jsa pánem nad zákonem. A protož die, Matúš 5: „Nepřišel jsem rušiti zákona, ale naplniti.“ Nám v tom ostavuje příklad své pokory, řka: „Učte se ote mne, žeť sem tichý a pokorný srdcem.“ Druhé, z lásky přijav obřězovánie, poslúžil jest nám. Neb on v ty časy počal jest vylévati krev svú, jižto na kříži prolil jest dokonale. A to štědré jeho krve prolévanie učinila jest jeho veliká láska, o níž die Jan 15: „Větčie lásky nižádný nemá, jediné aby duši svú kto položil za přátely své.“ Třětie, přijav obřězovánie, ukázal jest pravost těla svého. A v tom jest pohaněl kacieře jedny, jenž jsú řekli, by Kristus nepřijal pravého člověčenstvie, ale omylné, proti kterýmžto kacieřóm die Písmo, 1. Jana 5: „Tři jsú věci, jenž svědectvie vydávají na zemi,“ totižto o tělesenství pravém Kristovu: duše, krev a voda.“ Duše, kterúžto vypustil jest z těla na kříži. Krev, kterúžto jest vyléval a cedil při svém obřězování a umučení. Voda, kterážto jest s krví z boku Kristova vylita. Tato pak jest zvláštnie příčina Kristova obřězovánie. Chtěl jest na těle obřězán býti, aby nás na duši uzdravil. A duchovnieho obřězovánie aby nám v sobě příklad dal. Neb die sv. Augustin: „Všeliký Kristóv účinek jest náše naučenie.“ On obřězován jest, abychom my dvojím obřězováním, totižto vnitřním a zevnitřním, obřezáni byli. V zevnitřniem obřězování údy a smysly své ot hřiechóv máme obřězati. Najprvé oči ot viděnie oplzlého. Neb die prorok, Jeremiecizojazyčný text 9: „Vstúpila jest smrt skrze okna náše a vešla jest v dóm náš.“ Duom náš jest tělo náše, kterýžto dóm má dvě okně, to jest dvě oči. Přěbyvatel v tom domu jest mysl náše a duše, jenž jest obraz boží. Častokrát zajisté myšlenie s kocháním v dóm našie mysli a duše vchodí až právě do přivolenie k hřiechu. Pro něžto nemáme dopustiti vníti nepřieteli mezi okna a mezi dvéře domu mysli našie. Ale s ním máme mluviti, aby otšel. Neb die prorok v žaltáři: „Nebudeť pohaněn, když mluviti bude s nepřátely svými.“ [Nemáme vpustiti]text doplněný editorem[126]doplněno z edice všelikých zlých žádostí v svú mysl a v své srdce. Chceš li tehda

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).