krve prolitím vyplatil. Páté, proléval jest svú krev v proklání svého boku. A to jisté krve prolitie bylo jest našeho druhého narozenie osvěcenie. Neb odtavad vyšla jest krev a voda. A v tom znamenáno jest, že my skrze vodu křstu svatého, kterýžto moc vzal jest skrze krve prolitie pána Krista, očištěni býváme na svých dušech. A jakož obyčej někdy jest byl mezi Římaníny, že oni ciesaři svému, když po vítězství svých nepřátel do Říma se vracováše, takovú poctu činiechu, že jeho na voze do města veziechu a vězňové před ním jdiechu a zpěvákové pro vítězstvie předcháziechu jeho, novú piesen na čest jemu zpievajíce, též i my, po vítězství, kteréžto jest náš ciesař, Kristus, učinil, ot našich hřiechóv náše duše očistil, očistiv a ot moci ďábelské nás zprostiv, máme jemu zpievati piesen novú. Jakož nás napomíná prorok v žaltáři, řka: „Zpievajte pánu piesen novú, nebť jest divné věci učinil.“ Ej, věrně novúť jest věc učinil Syn boží! Neb on, jsa Bohem, nové člověčenstvie na se jest přijal novým a neslýchaným zpósobem z čistého života panenského bez jejieho porušenie. A novú krev počel jest dnes prolévati pro nás hřéšné. A jakož milovníci tělesní svým zmileličkám na znamenie milosti tělesné dary posielají a dávají, též i my, pamětlivi jsúce veliké lásky Kristovy, kterúž jest měl i má i mieti bude do skonánie k nám hřiešným, dary zvláštnie a duchovnie milosti máme jemu poslati. A ti jistí darové jsú proměněnie starého člověka v nového. A kteraké jest to proměněnie? Ukazuje to sv. Pavel a řka, k Římenínóm 6: „Jakož jste poddali těla váše k slúžení nečistoty a nepravosti, též poddajte údy a těla váše k slúžení spravedlnosti a všeliké svatosti.“ A jinde die, Efezským 4: „Obnovte se duchem mysli vašie a obnovte se a oblecte se v nového člověka.“ Člověk starý jest v hřieších smrtedlných přěbývati a vedlé tělesných žádostí choditi. Pro něžto obnovme se duchem mysli našie, rostúc z jedné ctnosti do druhé, a obnovme se a oblecme se v nového člověka, to jest přijmeme na se dobré obcovánie pána Krista, jenž nový člověk podlé těla stvořen jest v životě panenském z čisté krve zpósobením Ducha svatého bez semene mužského. Potom bez hřiechu na tomto světě obcoval jest a pravým člověkem zjevil a ukázal se jest, umřev a náše spasenie dokonav,