chtěl. Jistě bieše jediný otci, kterýž jednorozený jest mateři. A on učiněn v mateři, jenž sobě máteř učinil, věčný s otcem, dnešní z mateře, po mateři, z mateře učiněn jest, kterýž přede všemi z otce narodil se jest, bez kteréhožto mátě nikdy nebyla jest. Veselte se, panny Kristovy, tovařiška vášě jest mátě pána Jezukrista. Pána Krista poroditi nemohly ste, kterýžto ne z vás narodil se jest, avšak vám narodil se jest. Ale ty, Hospodine, smiluj se nad námi!
[Kázaní po obědě na též evengelium svatého Lukáše v 2. kapitole]text doplněný editorem[87]v rukopise schází nadpis, zde doplněn z edice
Pastýři biechu v té vlasti, bdiece a ostřiehajíce bděnie nočnieho nad stádem svým.
Tuto evangelista popisuje zpievanie anjelské, jenž se narození Syna božieho radovali. Kdežto najprvé popisuje toho narozenie zvěstovánie. Druhé anjelské radovánie onde: „A stalo se jest s anjelem množstvie rytieřstva nebeského zástupu, chválejících Boha a řkúcích,“ etc. Třetie pastýřóv náboženstvie: „I stalo se jest, když odjidechu od nich anjelé do nebe, pastýři mluviechu k sobě.“ Vedlé prvého pokládá, kterýmž stalo se jest zvěstovánie, kdež die: „A pastýři biechu v té vlasti,“ to jest mezi Jeruzalémem a Betlémem, „bdiece a ostřiehajíce bděnie nočnieho nad stádem svým.“ Neb biechu sprostní a bez zástěry všeliké zlosti a obierajíce se v úřadě svatých patriarchóv, jenž sú řečeni pastýři v knihách Genesis v čtyřidsáté v druhé kapitole. A takovým dějí se božská osviecenie a utěšenie, ale ne lidem, ješto se obierají s múdrostí tohoto světa, jenž jest bláznovstvie před Bohem. Tu die Beda: „Při narození pána Krista pastýři nad stádem bdie. Neb zajisté ten narozen jest, jenž o sobě die: „Jáť sem pastýř dobrý. Neb čas nastáváše, v němž ten pastýř ovce své, kteréž rozplašeny biechu, ku pastvám věčného života mějieše odvolati.“ Sprostným pastuškám, a ne mudrcóm tohoto světa narozenie božie zjeveno jest. Vedlé toho, což die Spasitel ve čtení, Matúš 11ºcizojazyčný text: „Chválím tě, otče, pane nebe i země. Neb si ty věci skryl od múdrých a opatrných a zjevil si je maličkým,“ totíš pokorným pastýřóm. A protož die dále: A aj, anjel páně stál jest vedlé nich,“ totíš jsa hotov k zjevení jim věčné tajnosti božské, dřieve nevídané a neslýchané, skrze nižto nahrazen jest pokoj mezi lidmi a anjely a povýšeno jest člověčie přirozenie. I znamenitě die: „Stáše vedlé