a přijímáchu Ducha svatého.“ Takž tehdy biechu spojeni spolu Petr a Jan v přátelském obcování a v laskavém tovařiství. A takové jich tovařistvie ukazuje nám počestné obcovánie. Neb Jan bieše jinoch mladý a pěkný, Petr bieše stařec počestný a velmi šlechetný. Jest obyčej jinochóm mladým s počestnými starci obcovati. A v tom i my naučeni bývámy, aby mladí nezhrzěli starými, ale jich se přidržěli a dobrým příkladóm, aby se ot nich učili. A toť tuto znamená evangelista, když die: „Viděl Petr učedlníka, jehož milováše Ježíš, jdúcieho.“ Slove učedlník každý ot učenie, kterýžto přijímá učenie a kázen ot mistra svého. A poněvadž Jan přijal jest učenie ot pána Krista, jenž jest všech mistr svrchovaný. Jakož sám die, Jan 12: „Vy mě nazýváte pánem a mistrem a dobře diete, jsemť zajisté.“ Tehdy dobře a podobně nazván jest tuto učedlníkem. A ne kteréhožkoli mistra, ale toho mistra svrchovaného, pána Ježíše Krista, ot něhožto naučil se jest tomu vysokému učení o božství pána Ježíše Krista nad jiné apoštoly i evangelisty. O tom praví dóstojný kněz Beda v obecním kázaní na čtenie svatého Jana a řka: „Ne darmoť jest na poslední večeři na prsech Spasitele našeho otpočíval. Neb jest nebeské múdrosti nápoje hojnějie nad jiné najsvětějšie jeho prsí studnice naplnil se neb napil se. A protož hodně v podobenství čtyř zvieřat přirovnán jest k orlu nad jiné létajíciemu.“ O němž píše Ezechiel prorok v prvé kapitole. Druhé, sv. Jan přijal jest ot Krista učenie jakožto syn ot otce, poslúchaje rady múdrého Šalomúna, jenž die v Přísloví 1: „Slyš, synu mój, kázen otce svého.“ A jakož die Hugo: „Kázen jest přěbývanie dobré a poctivé, jemuž ač zvláštno jest dobře činiti a zlého se vystřiehati, však přěsto pilen jest, aby se okázal všem bez ohyzdy.“
Pak dále die: „Jehož milováše Ježíš.“ Tuto praví Jeroným: „Obyčej jest těch, ješto nám popisují Písma svatá, že když nám chtie osobu svú okázati, že o sobě jakožto o jiném mluvie.“ A též tuto sv. Jan píše o sobě jakožto o jiném a řka: „Uzře Petr učedlníka, jehož milováše Ježíš.“ Neb kakžkoli pán Ježíš miloval jest všecky své učedlníky, neb jest řekl jim po poslední své večeři, Jan 15: „Jakož miloval mě otec, a já sem vás miloval,“ však zvláště a nad jiné miloval jest svatého Jana pro rozličné příčiny. Najprvé miloval ho pán Kristus pro jasnost jeho rozumu, jakož i mistři milují učedlníky rozumné a králové