a neužitečné i škodné, kteréž pohřižují lidi na zatracenie i zahynutie, neb kořen všěch zlých věcí jest lakomstvie.“ Třetie máme opustiti rodičě i přátely tělesné, abychom jich nemilovali, jim ve zlém nepochlebovali a ve zlém nepovolovali. O tom die Spasitel, Luc.cizojazyčný text, 14. kapitola: „Chce li kto přijíti ke mně a viece miluje otcě svého aneb máteř svú, ženu i syny i bratří, sestry a k tomu i život svój nežli mě, nemóž býti mým učedlníkem.“ A protož řekl Pán Bóh, Genesis, 12. kapitola, k Abrahamovi takto: „Vyjdi z země tvé a z rodiny tvé a z domu otcě tvého a poď do země, kterúž ukáži tobě a kážiť vzrósti v lid veliký.“ Amen.
Na svatého Mikulášě toto kázanie, Matúš 24
V ten čas řekl Ježíš učedlníkóm svým: „Bděte zajisté, nebo neviete, v kterú hodinu…“ etc.
Toto čtenie píše sv. Matúš. V němžto pán Kristus tři věci pokládá. Najprvé napomíná k bdění. A toho příčinu klade, když die: „Bděte, neb neviete kterú hodinu pán příští jest.“ Druhé pokládá toho dóvod o hospodáři a zloději onde, kdež die: „Neb by věděl otec čelední, kterú hodinu přišel by zloděj, bděl by zajisté a nedopustil by podkopati domu svého.“ Třetie pokládá bedlivého skutku odplatu onde: „Věrně pravi vám, že nade vším sbožím ustaví jeho.“ O prvniem die takto: „V ten čas pověděl Ježíš učedlníkóm svým.“ To sě dálo, když v jedny časy seděl pán Kristus na hořě olivetské, mluvě o posledniem súdu a řka: „Ale o tom dni a o hodině nižádný nevie, ani anjelé boží, jedné sám otec. A jakož bylo ve dne Noe, téžť bude příchod syna člověčieho.“ Aby každý křesťan a jeho služebník byl tak hotov v každý čas, jako by měl inhed umřieti a počet svój vydati pánu svému. Protož die: „Bděte!“ Jakož die sv. Augustin: „Nic nenie jistějšího nežli smrt a nic nejistějšého hodiny smrti.“ Protož pán náš Kristus, chtě ny hotovy v čas smrti naleznúti skrze