Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

jenž sú přišli z velikého zamúcenie, obmyli sú svá rúcha a zbielili sú je ve krvi beránkově.“ A ihned klade potom jich otplatu tudiež za to protivenstvie a čištěnie a řka: „Protož sú před stolicí boží a slúžieť jemu ve dne i v noci v chrámě jeho.“ Též i pán Ježíš vypravuje ve čtení sv. Jana, kterak on své volené čistí a řka: „Já jsem vinný kořen pravý a otec mój jest kopáč, všeliké révie, jenž nenese ve mně ovoce, vyvržeť je a všelikého, jenž nese ovoce, očistíť jeho.“ A protož Pán Bóh volené své čistí. To ihned dále ukazuje a řka: „Aby ovoce viece přinesli.“ Protož nám všem potřěbie jest kázni ot Pána Boha a tresktánie jeho, abychom byli ot svých poškvrn očištěni. Jako die Šalomún: „Bláznovstvie přivázáno jest v srdci dietěte a metla kázni,“ to jest protivenstvie a pótky, „vyžene je.“ Kterak pak dušě rozličné bývají očišťovány, to vypravuje Origenes v svém jednom kázaní a řka, že v Starém zákoně, ač jest bylo mnoho obětí na obmytie hřiechóv, avšak již u nás v Novém zákoně jedno se děje hřiechóm otpuštěnie skrze obmytie na křstu milostí božskú, kteráž se tu dává jako na počátku. Protož slušie na křěsťana, aby opatrnějie živ a u větčí kázni stál, za něhož umřel jest Kristus, nežli Žid, za něhožto byli sú hubeni skopcové, telata a kozlové. I ještě pak líbíť se, křěsťane, hřěšiti, ano za tě Syn boží umřel jest. A poněvadž duše náše potřěbuje obmytie na křstu, nic skutečně nehřěšivši, co jest pak viece těm potřěbie sě čistiti, ješto z své mladosti i před manželstvím i po manželství zle sú živi byli a hřiechy veliké páchali. Než aby viděl rozličnost odpušťovánie hřiechóv, kterak se mnohými obyčeji hřiechové otpúštějí a očišťovánie rozličné děje v našem Zákoně novém, slušie nám znamenati, že prvnie hřiechóv otpuštěnie děje se skrze křest svatý. Neb jedné „nenarodí li se kto z vody a z duchu, nepřijde do královstvie nebeského“. Druhé očišťovánie děje se skrze pótky mučedlnictva a mnohé protivenstvie. Jako die Spasitel náš: „Blahoslavení, kteříž trpie protivenstvie pro spravedlnost, neb jich jest královstvie nebeské.“ Tak i svatý Jakub die: „Za všelikú radost sobě to, bratřie, pokládajte, když v rozličná pokušenie upadnete.“ A o tom čištění již jest šíře napřěd povědieno, slovo protivné a otporné, hanlivé míle trpěti a snésti jest se ot hřiechóv čistiti. Třetie očištěnie hřiechóv našich jest skrze almužnu. Jako die Spasitel: „Však dajte, co máte, a aj, všecky věci čisty vám budú.“ A jinde die Písmo:

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).